Gå till innehåll

Uppskattar tips och råd!


Slajf

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har verkligen blivit trött på malawiciklider jag har nu. Har försökt verkligen att få fint kar, varenda gång man köper fisk dör dem till slut, aggressiva fiskar som är omöjliga!

Nu vill jag verkligen försöka med saltvatten!

Jag har en juwel Rio 180L, med egen moddad bakgrund samt orginala tillbehör som följde med akvarium.

Såhär ser inköpslistan ut:

Skummare: http://www.pwss.nu/product.php?productid=3609&cat=683&page=1

Cirkulationspump 1: http://www.pwss.nu/product.php?productid=8097&cat=1219&page=1

Cirkulationspump 2: http://www.pwss.nu/product.php?productid=7637&cat=1219&page=1

Cirkulationspump 3: Orginala pumpen på 600l/h

Salt: http://www.pwss.nu/product.php?productid=7811&cat=684&page=1

Sand: http://www.pwss.nu/product.php?productid=8741&cat=459&page=1

Samt vattentester.

Summa = ca 2000:-

Jag har inga/kommer inte att ha tankar att inköpa anemoner, som ni ser är det plånboken som avgör allt! (är student och kommer att förbli 2 år till).

När det gäller liv i karet så har jag fastnat för drakfisken, och kommer endast att ha drakfisken.

Enligt min lokala akvarieaffär behöver man inte köpa LS. Är man VERKLIGEn i behov av LS ?

Fyll gärna med era åsikter innan man börjar handla vilt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

180 liter är helt ok att börja med. Men hade jag varit dig så hade jag skippat den skummaren och de cirkulationspumparna. Sen hade jag kollat köp & sälj här på guiden samt blocket och sett vad man kan få där för samma pengar.

En drakfisk är en glufsig fisk som smutsar ner vattnet en hel del, vilket kräver en del i utrustning. Räkna med att ha en skummare för 400 liter istället. Tillverkarna förskönar ofta sina produkter tyvärr.

Glöm sen inte bort belysningen, fiskar klarar sig på rätt så låg belysning, men ska du har koraller så krävs det lite bättre grejer än till normala sötvattenskar.

Fundera på vad du vill ha och utgå sedan från de korallernas behov.

Eftersom du är nybörjare så är jag glad att du väljer bort anemoner, iaf till en början, det är krävande djur och man bör kunna en del innan man köper dessa.

Levande sten kan du klara dig utan, men jag hade inte rekommenderat det. Den levande stenen är till för att i viss mån rena vattnet, men även förse fiskarna i karet med gömställen där de kan dra sig tillbaks och även sova bland, så de inte blir stressade så de lättare får infektioner och sjukdomar.

Du kanske skulle börja med att läsa en bra bok i ämnet, det finns en del av intresse om du går in under "artiklar" och "produktguiden" i menyraden här ovanför.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

180 liter är helt ok att börja med. Men hade jag varit dig så hade jag skippat den skummaren och de cirkulationspumparna. Sen hade jag kollat köp & sälj här på guiden samt blocket och sett vad man kan få där för samma pengar.

En drakfisk är en glufsig fisk som smutsar ner vattnet en hel del, vilket kräver en del i utrustning. Räkna med att ha en skummare för 400 liter istället. Tillverkarna förskönar ofta sina produkter tyvärr.

Glöm sen inte bort belysningen, fiskar klarar sig på rätt så låg belysning, men ska du har koraller så krävs det lite bättre grejer än till normala sötvattenskar.

Fundera på vad du vill ha och utgå sedan från de korallernas behov.

Eftersom du är nybörjare så är jag glad att du väljer bort anemoner, iaf till en början, det är krävande djur och man bör kunna en del innan man köper dessa.

Levande sten kan du klara dig utan, men jag hade inte rekommenderat det. Den levande stenen är till för att i viss mån rena vattnet, men även förse fiskarna i karet med gömställen där de kan dra sig tillbaks och även sova bland, så de inte blir stressade så de lättare får infektioner och sjukdomar.

Du kanske skulle börja med att läsa en bra bok i ämnet, det finns en del av intresse om du går in under "artiklar" och "produktguiden" i menyraden här ovanför.

Lycka till!

Skulle du kunna ge mera feedback varför skummaren ej är lämplig? Cirkulationspumpar, har du dålig erfarenhet av dem?

Vad jag glömde att säga är att det blir inga koraller heller, anser att fiskar är vackrare att titta på samt att dem har mera charm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha enbart den fisken i karet så kan det bli rätt så trist. Sen tror jag att man på något sätt är tvungen att se till så att fisken har någon form av gömställe/sovplats vilket gör att du antingen får sätta i levande eller "död" sten istället. Skummaren kan funka till små kar eller kar med väldigt lite belastning, jag kan inte svara för om den är tillräcklig till endast en drakfisk men visst, du kan ju prova så klart.

Seio's små pumpar är väl bra, men i små kar. I ditt kar så hade de haft rät så liten betydelse tror jag, strålen hade helt enkelt försvunnit en kort bit efter pumpen.

Men lite sten i karet så hade du nog inte haft någon rörelse att tala om.

2 st P1000 hade jag nog valt istället om ekonomin hade styrt.

Samtidigt om det är ekonomin som styr så hade jag inte köpt nytt, jag hade satsat på att hitta så bra billiga begagnade saker som möjligt istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den skummaren skummar på ganska bra tycker jag, jag har modellen större, en airlift 90 som jag körde till mitt 180 liters vilket funkade utmärkt. man får byta syrestenen 1 gång om året iaf kostade 29 kr. eftersom du bor i närheten kan du få köpa denna av mig istället för att köpa en ny, syrestenen är precis bytt och syrepump finns 2x200 liters. mvh jimmy

sen hade jag också rekommenderat seio p1000. jag hade 1 koralia 1 och en seio p550 nåt och det var lite klent i mitt 180 L juwel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...