Gå till innehåll

Hjälp! Nybörjare med problem med vita prickar


riwi

Rekommenderade inlägg

Hej !

Fick en nitrittopp på mitt akvarium som varit igång i en månad. Jag använde inkörd levandesten och redan färdigblandat saltvatten så som de rekommenderade i affären. Värdena har varit bra tills plötsligt nitriten gick upp till 0,5. Till följd fick mina fiskar många vita prickar.

Nu har nitriten gått ner med hjälp av tillsatser och vattenbyten men de vita prickarna är kvar.

Kan jag göra något för att de ska försvinna (jag har puttsarräkor men jag har hört att de inte kan äta så små parasiter.)

Tack på förhand för svar.

/Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan få låna ett 40W uvc om det är akut!

Om dom "rekommenderar" att du ska köpa deras inkörda sten och inkörda vatten i butiken så skulle jag rekommendera en rejäl pu-g spark på den försäljaren! Det finns en butik i stockholm som säljer "begagnat" vatten.. Du kan FÅ mitt vatten som blir över vid nästa vatten byte, det ska man nämligen hälla ut i avloppet, inte sälja till nybörjare.

Skicka ett PM om du behöver uvc´t, det dödar pricken.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de hjälpsamma svaren.

Hej Danne! Jag hade glömt att nämna men jag köpte ett uvc när problemet uppstod. Men tack för din snällhet att vilja låna ut. När det gäller vatten så var det 40% kultiverat & 60% nytt. Tror ni att det går bra med det?.

Hej Norgren!

Jag har fyra clownfiskar ( 2 Ocelaris & 2 större clowner) 1 Gulpincettfisk och 1 Chaetodon auriga.

Tack för hjälpen Birdo.

Jag ska leta upp info om vitlöksmetoden.

De vita prickarna har börjat avta lite nu så jag hoppas att det fortsätter så. Fiskarna mår i övrigt bra och känns piggare nu än när attacken började.

/Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...