Gå till innehåll

RSM 130 problem med luftbubblor!


JonR

Rekommenderade inlägg

Hej! Har införskaffat mig ett RSM 130 som är inkört och har nyligen skaffat mig första korallen, hade enbart en städräka i innan men korallen verkar klara sig bra så hitills verkar allt fungera som det ska!

Problemet som jag har är att ena munstycket blåser ur sig små luftbubblor som samlas här o där i akvariet, till en början var jag tvungen att köra utan den vita duken som skulle ligga längst upp i filterhållaren för med den på plats vart det massvis med luftbubblor men utan den vart det avsevärt mycket bättre men inte helt bra! Jag tog några bilder, inte så bra bilder men det blir såpass mycket luftbubblor som smiter in så att vattnet ser grumligt ut, det syns även om man tittar på vattenytan på bilden så är den full med luftbubblor. Nån med samma kar som har haft samma problem? Isåfall, vad gjorde ni för att få bort det? Det suger ju tjyvluft nånstans, frågan är ju bara vart!

MVH/Jon

201005012103.jpg

201005012102.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fyll först o främst upp med mer saltvatten så ytan precis går upp på plastkanten runt karet.. du ska inte kunna se vattenytan uppeifrån om du tittar igenom akvarieglaset.

sen skippa den vita 1 cm tjocka filtermediat.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en lucka så som man kan justera vattennivån på som ska gå in i filtret och den är tillräckligt öppen så den suger inte torrt där, det har jag kollat så tyvärr beror det på nåt annat men tack för tipset! :)

MVH/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en lucka så som man kan justera vattennivån på som ska gå in i filtret och den är tillräckligt öppen så den suger inte torrt där, det har jag kollat så tyvärr beror det på nåt annat men tack för tipset! :)

MVH/Jon

det handlar inte om att suga tort.. du har två pumpar som kör 550L var ut i karet, samma mängd vatten måste hinna in genom gallert , med den låga vatten nivå du har så gör den inte det.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag i mer vatten så blir det ingen ytavrinning! Alltså, karet är högre i framkant än vad det är i bakkant, jag kanske kan fylla på 2-3mm till vatten men den lilla nivån tror jag inte gör så stor skillnad.

Om det inte hade kommit in tillräcklig med vatten till pumparna hade väl vattennivån innanför gallret varit lägre än vad den är i resten av karet? alltså mer vatten går åt än vad som kan komma genom gallret, som jag har det nu är det iaf väldigt jämt, ser ut som att det finns gott och väl med vatten så jag tror problemet ligger nån annanstans...

MVH/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag i mer vatten så blir det ingen ytavrinning! Alltså, karet är högre i framkant än vad det är i bakkant, jag kanske kan fylla på 2-3mm till vatten men den lilla nivån tror jag inte gör så stor skillnad.

Om det inte hade kommit in tillräcklig med vatten till pumparna hade väl vattennivån innanför gallret varit lägre än vad den är i resten av karet? alltså mer vatten går åt än vad som kan komma genom gallret, som jag har det nu är det iaf väldigt jämt, ser ut som att det finns gott och väl med vatten så jag tror problemet ligger nån annanstans...

MVH/Jon

du ska kolla sista facket där bak.. det lilla där båda pumparna sitter. det facket behöver inte vara samma nivå som facket med skummaren sitter i.

det låter som ditt kar lutar något bakåt.. körde mitt i två år innan jag bytte upp mig i storlek.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! facket där pumparna sitter i har 3-5mm lägre vattennivå än resten av facken, stänger jag av en av pumparna stiger vattennivån direkt, har jag båda igång håller vattennivån sig 3-5mm lägre... Så nånstans rinner vattnet trögt på vägen till pumparna verkar det som!

Ja du har rätt! Mitt kar är lägre i bakkant så även om jag har vattenytan i framkant lägre än vad det ska vara så är vattennivån rätt i bakkant på karet där gallret sitter!

MVH/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! facket där pumparna sitter i har 3-5mm lägre vattennivå än resten av facken, stänger jag av en av pumparna stiger vattennivån direkt, har jag båda igång håller vattennivån sig 3-5mm lägre... Så nånstans rinner vattnet trögt på vägen till pumparna verkar det som!

Ja du har rätt! Mitt kar är lägre i bakkant så även om jag har vattenytan i framkant lägre än vad det ska vara så är vattennivån rätt i bakkant på karet där gallret sitter!

MVH/Jon

får du möjlighet någon gång så palla upp hela möblen så du får ytan rätt..

inget man gör med vatten i direkt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får du möjlighet någon gång så palla upp hela möblen så du får ytan rätt..

inget man gör med vatten i direkt.

mvh manne

Håller med där..

Se till att ha karet i rätt nivå annars kommer du inte få det bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag förstår fortfarande inte vad 3-4mm skillnad i lutning i framkant vs bakkant skulle göra för skillnad rent tekniskt sett för pumpar, filter etc, vattennivån på baksidan är ju korrekt där det är viktigast pga intag för vatten osv. Det är ju en hel del jobb att räta till akvariet så det står helt 100% plant menar jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...