Gå till innehåll

Hängig Euphyllia


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag har en euphyllia som jag haft i ca 6 månader sen jag startade mitt förra kar..

Mitt nya kar har varit igång i ca 4 veckor.. allting mår superbra utom denna auphyllia som blir mer och mer hängig..

Har flera SPSer, tex acropora som mår bra och håller på att färga ut och har öven andra aupyllior som växer och mår bra.. så varför just denna mår så dåligt kan jag inte förstå.. den mådde bra fram till för en vecka sne sen har den vissnat typ helt..

Så här ser den ut nu:

4596288391_c8de781fd0_b.jpg

Och för ett par veckor sen:

4516290772_e56b0f5879_b.jpg

Har någon en lösning på vad det kan vara och om jag kan lyckas rädda den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har kiselalger och cyanobakterier då karet är omstartat för 4 veckor sedan.. har lyft över alla koraller och fiskar till ett större akvarium och iochmed det har jag fått en del alger.. men övriga auphyllior och mina SPSer är inte påverkade... dom senare har även börjat färga ut mer nu när jag börjat med ultralithmetoden..

Kör balling för att hålla värden på plats..

mina värden:

Nitrit = 0

Nitrat = 2 (håller upp det med salpeter i hopp om att få bort cyanon)

Fosfat = 0.02

Kh = 8

Ca = 420

Mg = 1250

Salt 1.024

Temp runt 27

Ph = 8.3

Kör som sagt med balling samt med ultralithmotoden och tillsätter aminosyror och organiska spårämnen från faunamarin också..

Tycker det är märkligt just att upgyllian som anses vara en tålig korall ser hängig ut när SPSerna verkar må så bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har nån aning?

Det jag har märkt nu är att det ser ut som om huvudena är på väg att dela sig då flera av huvudena har fått två munnar osv.. kan dom ser hängug ut just i denna process? eller är det så att den håller på att dö?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står den väldigt strömt?

Testat att ge ett par droppar Jod? Det gör jag så fort jag ser någon av mina koraller ser hängiga ut. Testa en droppe eller två..

Nej den står ganska lungt till..

Jod ingår i ballingsvätskorna som tillsätts varje dag..

:/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tyvärr inte hjälpa dig men min har lite "viloperiod" ibland märker jag, lite som mina sinularior fast inte lika länge och den "fjälla" ju nte iheller på samma sätt. Den är dock som vanligt igen efter nån dag och när den mår prima är ju polyperna nästan helt genomskinliga iom att de är utfällda så långt.

Hoppas i vilket fall som helst att det löser sig.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag med.. ingen vävnad har dött alls utan allting är intakt.. den är bara inte uppblåst utan ser ut som man vridit ur den typ...

Har 4 andra olika eupgyllior så jag tycker det är så konstigt och att SPSerna mårå bra.. så det kanske är bara att vänta några dagar så kanske den mår bra igen =)

Finns ingen som vet om det är nått speciellt som just euphyllia parancora (som jag tror att denna är) är kinkig med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...