Gå till innehåll

JohanP:s 400


JohanP

Rekommenderade inlägg

Sätter igång min planeringstråd här i "sumpavdelningen":skrattar: så kanske man kan få den flyttad när så behövs?

Mitt nästa kar skall igång under året men just nu försöker jag bara tänka. Satt i går kväll och bara ritade lite på ett vanligt papper. Karet kommer att ha måtten 120x65x55.

Ställningen skall jag få tillverkad i 50x50 fyrkantsprofil, svetsad av proffs.

Innermåtten under karet kommer att bli ca 110x55 och höjden ca 75.

Min huvudfråga är, finns det några generella riktlinjer för hur stor sumpen bör vara ????????????????

Jag förstår självklart att ju större desto bättre.

Som jag ritade igår kan sumpen kanske vara 50 bred, 40 hög och 50 djup. Det skulle med 40 cm vatteldjup bli en volym på ca 75 liter. Vad säger ni om detta.

Min tanke är sedan att även limma 4 behållare med måtten 25x25x40 som skall innehålla osmosvatten i en och Balling i tre.

Tankar funderingar, sågningar........................

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo!

skulle det råkas slabbas lite mellan "balling" behållarna så blir det mindre lyckat.. så du får ha någon "failsafe" där. annars är ju volymen trevlig med 25L behållare på realtivt liten yta.

jag personligen hade byggt in osmosfacket i sumpen med en "falisafe" där med , om sumpen fylls av någon anledning så gör du att vattnet rinner ner i osmosfacket precis innan det kommer på golvet. skulle sen systemet gå igång så kommer ju osmospåfyllningen skicka över rätt mängd igen, även om det nu blir utspätt salthalt så bör det funka fint.

ang sump så bestäm vilken skummare du ska ha o börja första facket med rätt nivå för just skummaren o bygg vidare efter det.! nu har du bra höjd i kommande ställning så du kan ju ev palla(horizontel glasskiva) upp skummaren om du vill ha mer volym(vatten) i sumpen. men räkna på hur mycket som ev rinner ner vid ev strömavbrott.

räkna även på om volymen i osmosfacket fyller upp karet av "hängd" givare så allt får plats i systemet.

några små direkta tips av mig på vägen nu..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...