Gå till innehåll

Slarv gav upphov till fundering...


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Jag har en hink med LS stående. Nå, en regnvatten tunna på 270 liter, med lite drygt hälften av "kapaciteten" utnyttjad.Jag har slarvat med flera saker, men inte brytt mig om det något speciellt. Jag skulle ha bytt membranet till RO'n för länge sedan, men det är ju "bara" LS, så jag har inte kommit till skott. Jag har slarvat med vattenbytena i tunnan, det har säkert gått 2-3 månader nu, och bara fyllt på vatten för att hålla undan för avdunstningen. Jag har en markör i tunnan som visar på rätt vattennivå, så tack vare den har jag kunnat hålla en rätt konstant vatten nivå.

Dagen till ära har jag blandat lite nytt vatten, och gjorde ett större vattenbyte. Innan jag gjorde vattenbytet fylde jag på med vatten till min nivå, och kontrolerade salthalt. 1.028. Eftersom jag tyckte det var skumt att rätt vattennivå skulle ge förhög salthalt så droppade jag en droppe destilerat vatten på refraktometern, som gav väntat resultat. 1.000. Med andra ord, samma som när jag grovkalibrerade den efter inköp nästan 2 år tillbaka. (Japp, ytterligare en slarvfaktor. Det ska kollas mer regelbundet)

Jag kan alltså konstatera att vattnet jag kompenserat avdunstningen med har höjt salthalten i hinken en del, och det betyder ju med all rimlighet att membranet till RO'n definitivt är slut.

Eftersom salthalt, och de olika spårämnenas inbördes förhållande med all rimlighet borde vara helt åt skogen, så gav jag mig på jakt efter tecken på (o)hälsa bland stenen. Döm om min förvåning, när jag hittar mängder med sniglar, ett tiotal blandade sjöstjärnor, och av den kliande underarmen att dömma fanns det ett gäng borstmaskar som jag inte såg, utöver de jag faktiskt kunde se. En låg ganska utbredd mörklila svamp växer på en sten, och trots bristen på ljus kunde jag hitta lite kalkalger. Det kryllar av smådjur, och över lag var stenens tillstånd bättre än vad jag väntade mig.

Så funderingen som uppstår, jag "brukar" byta vatten i hinken med viss regelbundenhet, ca 20-25% var annan vecka. Men är det kanske överdrivet, och i så fall, vad är en mer rimlig nivå? Eftersom de högre livsformerna är helt frånvarande, och det inte finns några koraller i hinken, så är ju den egentlige faktorn här att hålla stenen i god form så att man inte får en massa fosfat i baljan från stenen när man kommer så långt. Vilket man egentligen kan åtgärda genom att köra en strumpa med aluminiumbaserad fosfatremover de sista veckorna innan det hela åker i baljan.

Klart är att jag inte varit speciellt snäll mot min LS på senare tid, och jag är rätt tacksam över att jag inte har några tester hemma, för jag är övertygad om att de inte visat någonting positivt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...