Gå till innehåll

Hämta akvarium(5 timmars restid)


Nordin

Rekommenderade inlägg

Japp, imorrn så ska jag åka ner till Uppsala å hämta mitt första saltvattens akvarium ett RSM 130.

Och som jag skrev i rubriken så är det runt 5 timmars restid därifrån å hem beroende på trafik å så, då har jag några frågor om hur jag ska frakta fiskar,koraller,sten och dyligt på lämpligast vis.

Fiskarna hade jag tänkt att ta i plastpåsar, sånna man får när man köper fisk på butiken och ha dom i en frigolit låda (eventuellt att jag gör så för koraller oxå)

LS tänkte jag ha i en 50l balja med lock

samt att jag även tar med mig 2st 30liters dunkar som jag kan ta vatten i, så jag borde få med mig runt 100l begagnat vatten.

Nu uppstår den sista frågan, kan jag ta ca 100l vatten och blanda nytt eget osmos vatten med salt när jag kommer hem ? det blir ca 60 liter nytt vatten i karet för det har en sump på ca 30 liter om jag kommer ihåg rätt, eller blir det ett allt för stort vattenbyte?.

jag hoppas att någon har svar på dessa frågor innan imorgonbitti :) MVH Nordin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du blanda osmosvatten o salt själv så bör du göra det dagen innan, kolla även så det blir bra salthalt innan du drar ut på äventyr.

mvh manne

Okej då får jag nog försöka ordna fler baljor/dunkar så jag får med mig allt vatten hem för jag har ingen möjlighet att göra det idag, då jag inte har något salt ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm Jag har ju dunkar jag med men jag vet inte hur vi skall isf lösa det efter att du använt dom.

Jag skrev på köpe kontraktet igår på mitt nya hus i Timrå och behöver dom själv lite senare.

Synd att det inte blev en tur till Birsta här om dagen för då kunde du ha plockat salt hos mig till 100liter vatten.

Prova fråga djuraffären om dom har någon dunk du kan få låna/hura för billig peng.

Lite jobbigt att köpa en massa dunkar som sedan kommer att stå ivägen på ett eller annat sätt hemma.

Annars tror jag Ica var billig på vattenbalonger :)

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ta med dig gammalt vatten så ta ur så mycket vatten du kan först innan smutsen som kommer att virvla fram när du tar upp stenen följer med, annars får du med dig väldigt mycket smutsigt vatten som du sedan får byta ut ändå, bättre att bara ta med dig det vatten som behövs till fiskar och koraller och eventuellt sten, sen blandar du till resten där hemma, köp ett par 25-liters dunkar och salt, sen kan du blanda i en hink, 10 liter åt gången, sen fyller du det vattnet i dina dunkar allt eftersom det blir klart. Det ska inte behöva mycket mer än en timme i hinken, så du bör va klar på 5 timmar o har då fyllt 2 dunkar iaf. Resten kan du göra när du fått hem karet imorrn.

Gammalt vatten är just gammalt. Inget att släpa med sig i onödan anser jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm Jag har ju dunkar jag med men jag vet inte hur vi skall isf lösa det efter att du använt dom.

Jag skrev på köpe kontraktet igår på mitt nya hus i Timrå och behöver dom själv lite senare.

Synd att det inte blev en tur till Birsta här om dagen för då kunde du ha plockat salt hos mig till 100liter vatten.

Prova fråga djuraffären om dom har någon dunk du kan få låna/hura för billig peng.

Lite jobbigt att köpa en massa dunkar som sedan kommer att stå ivägen på ett eller annat sätt hemma.

Annars tror jag Ica var billig på vattenbalonger :)

MVH.Ted

Jo å vi åker redigt tidigt imorrn bitti oxå så ska inte väcka dig inte :).

Jag har redan vare nere hos hibbe han hade 2 dunkar ja kunde låna á 28 liter, sen så va ja å köpte en balja nere på jysk för sten som rymmer 50l åsså va ja precis å köpte 2st 25 liters dunkar, har varit överallt i stan å letat dunkar har köpt alla som finns :P, men ja bör nog få hem så ja klarar mig, sen så får ja väll blanda eget när jag kommer hem på kvällen där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ta med dig gammalt vatten så ta ur så mycket vatten du kan först innan smutsen som kommer att virvla fram när du tar upp stenen följer med, annars får du med dig väldigt mycket smutsigt vatten som du sedan får byta ut ändå, bättre att bara ta med dig det vatten som behövs till fiskar och koraller och eventuellt sten, sen blandar du till resten där hemma, köp ett par 25-liters dunkar och salt, sen kan du blanda i en hink, 10 liter åt gången, sen fyller du det vattnet i dina dunkar allt eftersom det blir klart. Det ska inte behöva mycket mer än en timme i hinken, så du bör va klar på 5 timmar o har då fyllt 2 dunkar iaf. Resten kan du göra när du fått hem karet imorrn.

Gammalt vatten är just gammalt. Inget att släpa med sig i onödan anser jag.

Jo det jag tänkt göra faktiskt, och varför ja väljer å ta det gamla vattnet är för att det ska gå så enkelt som möjligt vid uppstart för fiskar å korallers skull :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart ska du ta vattnet om du har problem att få till nytt innan du kommer hem, det är ju lite tråkigt att låta fiskarna simma runt i en grund balja vatten så klart. :)

Ja precis det ja tänkte oxå, men när jag kommer hem så kan jag ju fixa i ordning allt till söndag så ska dom få sig ett vattenbyte hade ja tänkt :) Hoppas bara allt går bra nu under resans gång för dom små liven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...