Gå till innehåll

Måste jag göra hål i glaset???


Guest Andreas

Rekommenderade inlägg

Jag har köpt ett 540-liters akvarium och ska köra salt i det (har kört i 200 liters nu i fyra år). Jag hade tänkt ha sump i syfte att få bort all utrustning. Den lösning jag har sett för detta ha inneburit att man måste borra hål i akvariet. I botten ellr i sidan.

Går det inte att bygga sumpen på ett sådant sätt att man bygger det som ett ytterfilter med bara slanger i och ur? Kanske det måste vara skutet system för det?

Berätta för mig hur det ligger till

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du må ikke bore hull. Du kan montere overrenningsboks. Jeg holder på å se etter slik selv, de har dette på bla. webzoo.net, og sikkert alle andre butikker som har saltvannsting. de fåes i flere størrelser og utførelser. denne henge man over kanten så brukes et slags hevert prinsipp og henter vannet over kanten ned i sump....

2mas

P.S.

Hva som er best, bore hull eller overrenning, aner jeg ikke. Menman sipper hvertfall å bore hull....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte bara ha slangar i/ur akvariet för att då får du en översvämning om pumpen stannar. Överrinningsboxar kan vara bra, men är lite kinkiga på att de måste få rätt vattenvolym igenom sig. Häverteffekten kan också stanna helt plötsligt speciellt om du har för lite flöde igenom dem. Men detta är det enda sättet om du inte vill borra i akvariet.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack!

Jag har bestämt mig för att bygga enDIY enligt

www.sparklingfloorservice.com/tank/overflow.html

Jag vill bara verifiera med er att jag förstått logiken rätt....

Vattennivån i mitt kar är i höjd med kanten längst til vänster, vattnet sugs via "vakuumet" i kröken över till höger på bilden och "trillar" sedan ner i röret ner till sumpen. Ingen pump behövs för detta. Däremot behöver jag (naturligtvis) en pump från sumpen tillbaka upp till karet igen.

Detta medför att vattennivån i karet är konstant (då boxen inte rör på sig och den styr vattennivån). Om pumpen stannar fylls helt enkelt inte boxen på eftersom vattennivån inte stiger... Vad som är viktigt att hålla koll på är att det inte kommer luft i kröken.

Förstår jag det hela rätt att jag då inte behöver göra ett litet hål i röret ner till sumpen för att undvika häverteffekt med blött golv som följd eller måste det göras i detta fall ändå??? Jag har läst skilda meningar om att ha öppet i kröken med en luftslang ditsatt för att på så sätt få ur luftbubblor. Vanligaste kommentaren är väl att man ska undvika detta. ELLER?!?!

Tacksam för er åsiktsmiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stämmer bra, en del modeller har en stängbar slang/nippel på högsta punkten i röret för att lättare suga ut vatten/starta häverten personligen tycker jag det är bra, om man bara ser till att den nippeln håller tätt ,annars finns risken med att den suger in luft där och hävert effekten upphör .med följd att returpumpen pumpar karet fullt heller sumpen tom smiley5.gif.så en nivåvakt som bryter returpumpen vid en viss övre nivå i huvudkaret är att rekomendera

jag har haft 2 olika modeller "tunze & en korallfisken version" och anser att det bara är "mök" medowerflowboxar bättre med borrat men vill man inte borra & man bara ser efter det ordentligt så funkar det bra !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...