Gå till innehåll

Locka fram räkor?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag har en pepparmintsräka sen mitten av mars och en eldräka sen mitten av maj. Ingen av dom har gjort sig vidare synlig sen jag släppte i dom i karet. Jag kan förstå om de är skygga djur och vill inte stressa dom på något sätt, men undrar om det finns något sätt som man kan locka fram dom på så man kan få se dom lite i ljuset. De är ju trots allt ganska trevliga att titta på!

Jag har bland annat två clowner på 8cm som kanske skrämmer dom lite. Det är de största fiskarna... resten är väl omkring 4-6 cm allihopa...

Mat brukar väl ofta funka, men vad är oemotståndligt godis för en räka egentligen?

Jag är dessutom i planeringen av en ombyggnad med ganska mycket aquascaping inplanerad. Kan man med hjälp av tillgång/avsaknad av grottor eller andra formationer ytterligare främja att de frivilligt visar sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min pepparmintsräka blev mycket mer aktiv när jag stoppade ner två putsarräkor, han är framme även dagtid ibland nu. Tydligen ska de bli mindre skygga ju fler de är.

Både min pepparmintsräka och mina putsarräkor är helt tokiga i frysta räkor och blåmusslor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okaj... bra tips! jag har funderat länge på att skaffa en putsarräka och ett par till pepparmintsräkor (har massa glasrosor och hoppas på lite rom till fiskarna), men har avvaktat för att invänta hela ombyggnationen... men om jag införskaffar dom sen (eller nu?) så kanske jag kan få se lite mer av de andra räkorna då...

Nu när du säger det - räkor ser man ju ofta i säljarnas kar utan att de gömmer sig allt för mycket, och de är ju oftast ganska många individer i samma kar med kanske ett par fiskar eller så... Sen brukar det ju inte finnas så många gömställen heller kanske, men jag tycker ändå de brukar vara lite mer villiga att synas...

Edit:

Jag har testat att mata med lite frysta räkor emellanåt, men jag har inte sett nån av räkorna reagera överhuvudtaget när maten kommit ner i karet... kan ju kanske bli lite skillnad om de först känner sig trygga med att vara fler individer...

Nån som har pepparmintsräkor och/eller putsarräkor till salu förresten? jag har lagt ut en köpesannons på dessa för ett bra tag sen, men kan ju passa på att påminna... :) PM'a gärna i så fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte missförstod Leffe på triton, så vill man helst ha minst fyra putsarräkor för att de ska vara som mest aktiva. Så det ligger nog något i det.

Jag har i och för sig ingen fisk i mitt akvariet för tillfället så det blir inga matrester över, det kan ju vara så att de blir tokiga för att de är hungriga helt enkelt. Har man gott om fisk tror jag räkorna kan leva helt av matrester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, det tror jag med... men tror du inte att putsarräkor kan bli mer aktiva även om de bara får "umgås" med andra räkor (oavsett art)? Om jag köper de extra tre räkorna så kommer jag i så fall ha: 1st putsarräka, 1st eldräka, 3 st pepparmintsräkor... Dessa 5 tillsammans blir ändå ganska många räkor känns det som i mitt 180L-kar... tror jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är möjligt, men jag vågar inte spekulera. Jag har inte så mycket erfarenheter så att jag kan förlita mig på det. Men mina två putsarräkor är helt klart aktiva och jag får inte vara ifred i akvariet när jag pysslar, de ska "umgås" hela tiden :)

Jag hade nog valt att ha minst 2 av varje sort, jag ska själv köpa ett par pepparmintsräkor till. Det känns som om de vill ha en partner, men jag kan ha fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...