H... Postat 17 juni 2010 Postat 17 juni 2010 hej jag skall inreda ett 260 liters kar med djur från bottenhavet, salthalten ligger på 5-6 promille vad jag förstår, jag undrar nu inledningsvis om det behövs ett specialsalt till detta eller om jag kan använda jodfritt salt från affären?tacksam för snabbt svar.H...
Vandal Postat 17 juni 2010 Postat 17 juni 2010 jodfritt från affären innehåller ju enbart NaCl och klumpförebyggare, när jag körde bräckt med det för sisådär 5-6 år sen så blev fiskarna undernärda av (misstänker jag) det... bättre då att antingen köra med havssalt eller en färdig blandning från affären... när jag var liten och hade akvarium i sommarstugan gick jag istället och hämtade hinkar i kalmar sund... men det kan ju lätt bli mkt spring isåfall... vad för djur ska du ha? de flesta fiskarna därifrån är ju (typ) sötvattensfiskar... skaldjuren kan nog behöva salt dock...
petrol Postat 17 juni 2010 Postat 17 juni 2010 Använd "saltvattenssalt", salt från mataffären innehåller klumpförebyggande medel som Vandal skriver. Det som händer då är att det bildas en beläggning på gälarna med syrebrist för fisken som resultat.Tänk på att du behöver kyla akvariet.
Ted-m Postat 17 juni 2010 Postat 17 juni 2010 Skicka ett medelande till mig så kan du få lite salt till uppstarten jag bor i Gångviken du kanske vill komma förbi och titta på mina kar.MVH.Ted
Rekommenderade inlägg