Gå till innehåll

Bräckvattenkar 260 liter


H...

Rekommenderade inlägg

hej

jag skall inreda ett 260 liters kar med djur från bottenhavet, salthalten ligger på 5-6 promille vad jag förstår, jag undrar nu inledningsvis om det behövs ett specialsalt till detta eller om jag kan använda jodfritt salt från

affären?

tacksam för snabbt svar.

H...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jodfritt från affären innehåller ju enbart NaCl och klumpförebyggare, när jag körde bräckt med det för sisådär 5-6 år sen så blev fiskarna undernärda av (misstänker jag) det... bättre då att antingen köra med havssalt eller en färdig blandning från affären...

när jag var liten och hade akvarium i sommarstugan gick jag istället och hämtade hinkar i kalmar sund... men det kan ju lätt bli mkt spring isåfall...

vad för djur ska du ha? de flesta fiskarna därifrån är ju (typ) sötvattensfiskar... skaldjuren kan nog behöva salt dock...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd "saltvattenssalt", salt från mataffären innehåller klumpförebyggande medel som Vandal skriver. Det som händer då är att det bildas en beläggning på gälarna med syrebrist för fisken som resultat.

Tänk på att du behöver kyla akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...