StoffeSwe Postat 22 juni 2010 Postat 22 juni 2010 Jag tänkte få igång en egen tråd här,tänkte bara ge lite bakgrund om mig först, jag har varit medlem här på guiden ett tag nu (ca ett år, kommer inte riktigt ihåg) och har avverkat ett par saltvattensakvarium under det senaste året.Det började med ett clownhotell som fångade mitt intresse. Clownhotellets 58L kändes snabbt för litet och det blev snart ett till clownhotell, då flickvännen inte ville att jag skulle skaffa något "stort" akvarium. Ungefär ett år efter jag skaffat det första clownhotellet skaffade jag ett RSM och ett litet akvarium, som var som ett litet clownhotell och gjorde då mig av med de två clownhotellen.Nu har jag avvecklat RSM:et och har för ca en vecka sedan fört över allt till mitt Juwel Rio 180.Efter att ha haft fem saltvattensakvarium på ca ett och ett halvt år känns det här karet som något jag kommer ha en tid framöver.
StoffeSwe Postat 22 juni 2010 Författare Postat 22 juni 2010 Jag ska lägga upp lite bilder från uppstarten och hur akvariet ser ut nu, så fort jag listar ut hur jag kan lägga upp bilder:)
StoffeSwe Postat 22 juni 2010 Författare Postat 22 juni 2010 Nu tror jag att jag kommer kunna få upp lite bilder. Ledsen för den dåliga kvalitén på bilderna, ska försöka ta lite bilder med kameran istället för mobben nån gång.
StoffeSwe Postat 22 juni 2010 Författare Postat 22 juni 2010 Den Sista bilden är så det ser ut i karet nu. Jag har ett problem med det mittstag som sitter i Juwel Rio 180 karen, det kaster en ganska stor skugga i akvariet. Jag funderar på hur jag ska lösa det utan att behöva köpa en ny belysning. Är det någon som har en lösning så lyssnar jag gärna på tips. Jag har varit i kontakt med Juwel som sa att den är viktig för akvariets strukturella stabilitet.
Laggeman Postat 22 juni 2010 Postat 22 juni 2010 Har rampen endast en ljuskälla så blir det svårt att gå runt skuggan.Alternativt kanske du kan limma dit ett glasstag istället som släpper igenom ljuset och sedan skära bort det i plast.(ps: det står här ute till vänster under din bild och namn när du reggade dig på guiden. )
StoffeSwe Postat 22 juni 2010 Författare Postat 22 juni 2010 Jag har bara en MH lampa, så det lutar ut att avlägsna plaststaget och ersätta det med något genomskinligt som inte kastar skugga (eller iallafall mindre skugga).
Laggeman Postat 22 juni 2010 Postat 22 juni 2010 Sått då det andra staget först, innan du tar bort det i plast.En 50mm bred glasbit i 8mm tjockt glas bör vara tillräckligt. Sätt då även två bitar fram och bak som stödjer upp och ger mer limyta åt staget också.
StoffeSwe Postat 10 mars 2011 Författare Postat 10 mars 2011 Det var ett tag sedan jag postade något här, kanske ska börja med en ny introduktion: Jag har ett Juwel Rio 180 (180L), jag strävar efter att ha ett lättskött kar utan massa teknik, något åt lowtech hållet. Anledningen till att jag inte har mer teknik i karet är att jag inte har någon sump(tyvärr). För att hålla det lättskött satsar jag på mjukkoraller och och Euphyllia, jag kanske kommer skaffa någon annan lättskött stenkorall i framtiden om det finns utrymme.Fisk beståndet består av tåliga fiskar, och gärna sådana som man kan lyckas odla själv.
StoffeSwe Postat 10 mars 2011 Författare Postat 10 mars 2011 Tekniken i mitt akvarium består av:Belysning: Maxspect 170w LEDSkummare: Tunze 9002Pumpar: 1x Hydor Koralia Evolution 2800L 1x Hydor Koralia 2300L 1x Eheim 1000LÖvrigt: Doppvärmare, automatisk vattenpåfyllare, fläkt.Jag har kvar filterboxen som satt i akvariet och i den sitter skummaren tillsammans med en returpump. Filterboxen fungerar som ytavrinningsbox.
_Manne_ Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Ser ju riktigt bra ut.. Nöjd med belysningen ?Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk
Ted-m Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Grym scape med ephyliorna och sacrophyton eller vad det är för mjukis i mitten.Är grymt avis.mvh.Ted
StoffeSwe Postat 11 mars 2011 Författare Postat 11 mars 2011 Belysningen är bra, tyst och sval, ger bra ljus. Jag har haft lite problem med styrningen, men jag tog tillbaka den till Triton där jag köpt den och dom fixade den på en kvart.Jag hade en 250w MH + 2x18w T8 innan och den här armaturen tycker jag är mycket bättre.
_Manne_ Postat 11 mars 2011 Postat 11 mars 2011 Belysningen är bra, tyst och sval, ger bra ljus. Jag har haft lite problem med styrningen, men jag tog tillbaka den till Triton där jag köpt den och dom fixade den på en kvart.Jag hade en 250w MH + 2x18w T8 innan och den här armaturen tycker jag är mycket bättre.Manualen till rampen är inte den bästa , förutästter att man inser att man ställer minuter o timmar på ett sätt som vi inte gör här.. Inser man bara det så är dilemmat löst.Kul att du är nöjd med den..Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk
StoffeSwe Postat 11 mars 2011 Författare Postat 11 mars 2011 Min styrning var det glapp i så en av LED serierna glappade, den var avstängd i 95% av tiden.
StoffeSwe Postat 11 mars 2011 Författare Postat 11 mars 2011 Grym scape med ephyliorna och sacrophyton eller vad det är för mjukis i mitten.Är grymt avis.mvh.TedTack, det är en Sarcophyton, den börjar breda ut sig lite väl mycket nu så den kommer snart bli stungen av Euphylliorna.
Rekommenderade inlägg