Gå till innehåll

Ricordea


atropos

Rekommenderade inlägg

Satt och tittade på mina ricordeor och såg att där kryper runt en massa konstiga djur på dom .

Där är nog ca 20 st ricordeor på denna stenen och alla är ihopdragna med sådanna kryp överallt .

hur får jag bort dessa ? och vad är det för något ??

MVH /micke

post-5225-14468920070797_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som plattmaskar, om du inte har en hexantenia kan du kanske prova en sådan.

Oki ! nä någon sådan har jag inte , har haft andra jyltor innan men dom har bara förstört .

har tagit mina räkor mm bara dom är revsäkra så får jag väl inhandla en sådan

försökte att ta bort dom med hjälp av en pinsett men det är ju ett evighets jobb .

Varför sitter dom bara på mina Ricordeor ?? går dom på andra koraller också ? har tittat noga på alla andra men där ser jag inga !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite plattmaskar, men dom är ganska få. Jag har en sixline som jag tror håller nere antalet, sen brukar jag suga upp de jag ser med en pipett. Mina plattmaskar verkar föredra alla former av skivor, då också ricordeor, men jag fick dom med en euphyllia som dom också trivdes på. Det effektivaste sättet jag kommit på att avlägsna dom på är ett sötvattensdopp av den drabbade korallen. Maskarna dör eller blir paralyserade av det och släpper från korallen på några sekunder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...