Gå till innehåll

375 liters projekt


Kelu

Rekommenderade inlägg

Hej ni på forumet med kunskap och intresse, måste säga att ni har tagit mig igenom detta med saltvatten genom att läsa här men nu tog de lite stop.

Har haft ett RSM nu i snart ett år och känner för en uppgradering och har tänkt mig nått såhär.

Ett 375 liters Aquael 150*50*50 med egenbyggd bänk till de.

Skummare: C-skim 1200 deluxe från red sea (överdimensionerad ,jag vet)

http://www.pwss.se/product.php?productid=9042&cat=815&page=1

Nu till mitt problem, jag tänkte såhär så får ni mer än gärna komma med ideér och förslag då ja inte är så duktig. Tanken var att ha ett akvarium under i skåpet som en sump, men tänker inte borra i karet för ja har inte erfarenhet av allt som har med rördragning och göra för att inte allt vatten ska svämma över och allt de som tillkommer där.Skummaren som jag visat i länk över kräven en pump till inloppet på 2000-2500 liter och om jag skulle göra som ett externt filter som det är till sötvatten att man suger vatten från karet med pumpen,ner till skummaren ( som står i ett kar i skåpet)som pumpar sedan ut vatten i det karet,sedan en returpump på 2000 liter kanske?

Nu vart det mycket skrivet men hoppas ni förstår vad jag menar och tackar för all hjälp jag kan få

Mvh kenny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha en pump som pumpar ner och en som pumpar upp är ingen bra lösning.

Antingen ska den pumpa upp, då står sumpen över visningskaret och har självfall ner igen, eller så ska den pumpa upp och då har du självfall ner till sumpen som då står under visningskaret.

Även om du har två likadana pumpar så är det ändå en viss skillnad på dem och till slut kommer den skillnaden visa sig, antingen så tömmer du umpen och överfyller visningskaret eller så blir det tvärtom.

Får du tex strömavbrott och bara den ena pumpen startar igen, gissa vad..?

Om du inte vill borra i ditt kar så finns det något som heter överrinningsbox, vilket är en låda du hänger på kanten på karet som med hjälp av hävertfunktion låter dig ta ner vatten i sumpen och sen har du då en returpump som tar det upp igen. Skulle strömmen brytas så gör boxen att det ändå fungerar igen när nivån i karet höjs av vattnet som kommer upp från returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha en pump som pumpar ner och en som pumpar upp är ingen bra lösning.

Antingen ska den pumpa upp, då står sumpen över visningskaret och har självfall ner igen, eller så ska den pumpa upp och då har du självfall ner till sumpen som då står under visningskaret.

Även om du har två likadana pumpar så är det ändå en viss skillnad på dem och till slut kommer den skillnaden visa sig, antingen så tömmer du umpen och överfyller visningskaret eller så blir det tvärtom.

Får du tex strömavbrott och bara den ena pumpen startar igen, gissa vad..?

Om du inte vill borra i ditt kar så finns det något som heter överrinningsbox, vilket är en låda du hänger på kanten på karet som med hjälp av hävertfunktion låter dig ta ner vatten i sumpen och sen har du då en returpump som tar det upp igen. Skulle strömmen brytas så gör boxen att det ändå fungerar igen när nivån i karet höjs av vattnet som kommer upp från returpumpen.

Precis det va de ja ville ha svart på vit, har för mig ja läst om det förut!

Men med en överrinningsbox då, hur stor pump till returen behövs då ungefär?

mvh kenny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...