Gå till innehåll

Krasch


Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Nu fick även jag ta tjuren vid hornen och registera mig om jag ska få svar på mina funderingar... Tidigare har jag bara läst runt en massa här på saltvattensguiden. Man får svar på det mesta genom att bara läsa. =)

Men nu vill jag gärna ha lite tips från era andra också vad som kan ha hänt med mitt kar... Är dock lite osäker på om jag postar mitt ämne under rätt rubrik, men men...

Till problemet:

Jag har haft igång sen december 2009, jag har den sista tiden haft lite problem med högt nitrat och började dosera vodka för en tid sen.

Tyvärr så kraschade karet förra veckan. =(

Jag har varit bortrest och sista dagen jag var borta, så hade min akvarievakt i misstag doserat 5 cl vodka istället för 5 ml. Jag har ett kar som är 105 liter. Jag fick reda på det dagen efter när jag kom hem och gjorde då ett vattenbyte på 10 %, (kanske borde ha bytt mera, lätt att va efterklok =/). Men allt verkade ändå må hur bra som helst. Allt var precis som vanligt i 1 vecka, sen mittiallt från ingenstans så blev karet helt mjölkigt. Jag böt i panik 30 liter vatten, men alla fiskar verkade må bra.

Jag har haft 4 fiskar, 1 sjöstjärna, 2 eremiter, 1 räka och en massa städsniglar i mitt kar.

Dagen efter när jag kom hem från jobb, så hade första fisken dött, den andra låg på sidan och såg halv död ut, samt mina 2 clowner var rakt upp mot ytan och försökte "få luft". Gjorde igen ett stort vattenbyte, men det hjälpte inte. På natten var alla fiskar fiskar döda. Hade väl behövt flytta dom fiskar som fortfarande levde i ett så kallat karantänskar, men något sånt hade jag inte tillgång till just då.

Frågan är bara, vad tror ni kan ha hänt?

Är det förgiftning pga alkohol? Händer det så länge som 1 vecka efter? Eller kan det ha varit nåt annat?

Läste i tråden lite text om vodka att adamantis hade skrivit åt någon annan:

”Att vara slarvig med doser, inte känna till och förstå varför man doserar vodka, och töja på gränserna för rekommendationer kring cirkulation och skummning, skulle jag kunna tänka mig är orsaker som kan leda till en så kallad krasch av systemet”.

Min skummare har inte heller varit världens bästa,

Så kan kombinationen av för mycket vodka på en gång och dålig skummare gjort att det har blivit syrebrist i karet? Eller vad har hänt? Skulle så gärna vilja veta.

Och det konstiga är ju, varför överlevde 1 eremit och en massa städsniglar? Har för mig att jag läst att de lägsta djuren dör först, om jag inte minns helt fel.

Tacksam för alla svar & funderingar!

Och tack för en bra sida, har varit till hjälp många gånger... och säker även denna gång. =)

Ps.

Bör väl tilläggas att akvarievakten är väldigt ångerfull, men för att lätta på hennes samvete så sa jag att det kan ha varit pga något helt annat också. Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krascher pga kolkällemetoden brukar så vitt jag vet bero på att bakterierna man fått fram med hjälp av tillsatsen dött hastigt och i stort sett alla på en gång.

Detta skapar en syrebrist i vattnet vilket gör att djuren stryker med.

En fråga jag ställer mig är om du forsatte att dosera som vanligt efter den för höga dosen eller om du slutade tvärt?

Man ska nämnligen alltid gå sakta både upp och ner i doseringen.

Jag har svårt för att tro att du kraschade karet pga en feldosering (även om den var rejäl).

Hur var dina värden innan kraschen, främst då nitrat och fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste vara (den stora) feldoseringen som tagit död på dina fiskar, ingen tvekan. När man använder vodka metoden så är det ochså viktigt att man har en bra skummare. Den bakterietillväxt som sker med vodkan skall skummas bort.

Det är bara att bryta ihop och komma igensmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...