Gå till innehåll

uppstart av 450L saltakvarium...


Hultis

Rekommenderade inlägg

har lääääänge drömt om att starta upp ett saltkaroch som börjar bli verklighet smiley4.gif.

det finns inte så många i säffle som håller på med saltvatten som man annars hade kunnat terrorisera med en massa frågor, så ja tänkte hör med er, ni som är insatta i ämnet!!!

vad behöver man för att få ett bra kretslopp i karet till att börja med? det är väl skummare, cirkpumpar, salt, LS, ljus historien?

finns det nåt mer som är viktigt?

vilka kemikalier skall man tillsätta? är det någon annan utrustning man måste ha?

jag är öppen för allt! har ni förslag på bra grejer och vad som krävs av t. ex pumparna för att klara driva ett 450L kar och rekomenderat ljusbehov så skriv gärna!

tack på förhand, mvh Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju massa info på forumet om du söker lite på det, men det som gäller i runda drag är:

- cirkulationsvolym:> 10x akvariets volym d.v.s. en pump som klarar minst 4500liter/h i ditt fall

- skummare är inte måste men rekommenderas värmt. För de anges alltid för vilka akvariestorlekar de är avsedda för

- Ska du ha sump för att öka vattenvolymen och ha en plats att gömma utrustningen i så behöver du ha ett mindre kar och för så behöver du kanske ha en ytavrinning och därmed även kanske behöver borra hål i glaset.

- ljus: beror helt och hållet på vad du vill hålla i karet. De flesta här på forumet använder antingen T5-lysrör eller Metall-Halogen (MH) lampor beroende på ljuskrav.

- Havssalt köper du på akvarieaffärer eller på nätet och de innehåller för det mesta alla spårämnen som du behöver ha s.a. du behöver inte tillsätta några kemikalier i början

- Osmosfilter är kanske att rekommendera så att du från allra början kan starta med så lite "föroreningar" som möjligt i ditt system

- tester av olika slag, men allra först kanske Ammoniak (NH4), Nitrit (N02), Nitrat (NO3) och fosfat (PO4), kan komma väl till pass för att hålla koll på utvecklignen av vattenmilön i karet. Sen kanske även tester för att mäta pH, kH och senare Ca.

Sen är det bara tuta och köra! Tog mig 8 månader smiley4.gifinnan jag kände mig påläst och flygfärdig (inklusive bygget av möbeln och alla rördragningar och elkopplingar......)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns faktiskt en helt fantastisk sökmotor på sidan (en av de bästa jag stött på) pröva att använda den smiley17.gif

Jag testade bara att söka på "värden" och fick upp en uppsjö av bra och mindre bra trådar. Men i den här stod en hel del, om det var dessa värden du var ute efter.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 2011&KW=v%E4rden

Lycka till. En vacker dag ska jag också få ett saltakvarium, om det så blir det sista jag gör...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller vattekemi kan jag rekommendera den här boken:

Water Chemistry For The Marine Aquarium av Tullock, John H. (ISBN: 0764120387)

Ca hälften av boken är utfyllnad med bilder på olika fiskar, men själva materialet är tokbra. Den mäter i både gallons och liter (skönt att slippa konvertera själv) och går igenom det mesta vad gäller kemin.

Vill ju inte göra reklam, så välj själv var du vill köpa den: smiley2.gif.

http://se.pricerunner.com/books/0764120387/prices?f_author=T ullock%2C+John+H.&f_title=Water+Chemistry+For+The+Marine +Aquarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...