Gå till innehåll

När e det dags för första vattenbytet ?


mr_lundkvist

Rekommenderade inlägg

Nu har mitt kar gått i 5 veckor sedan jag lade i levande stenen, Alla vatten värden är jätte bra, har i dagens läge 10 sniglar, 2st eremiter, 2st clowner, 2st gulbröstade fröken fiskar och slutligen en folkskygg putsarräka. =)

När ska jag göra mitt första vattenbyte? Jag har ytterst lite brun alger på sanden, men det är så lite så inget som stör. får för mig att det är på de ställen cirkulationen är som sämst. (har ett hörn akvarium). Ska man leva med detta eller skall man försöka uppnå en helt fläckfri sand? jag har gjort fosfat test men fick inte ens utslag.

Skummaren, jag har en JAD skummare.. jag har nu så att vatten nivån i skummaren ligger typ i mitten av skumkoppen, (skummarens utblås ligger precis vid vatten ytan, halva röret oavnför ytan ) alltså från där att skumkronan tar fart så är det typ 2cm upp till kanten innan det rinner ner i koppen.. i dagens läge fylls koppen med brunt vatten.. kommer inge skum i koppen..är detta som det ska?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En släng av brunalger brukar man alltid få vid uppstart av ett akvarium så jag tycker inte du skall oroa dig i onödan. Angående första vattenbytet så kommer du nog att få många olika svar på det. Mitt svar är att du kanske borde börja med det inom de närmaste veckorna. Det gäller att försöka hitta en bra rytm för dig och ditt kar. Ett riktvärde är 10% varje vecka.

Angående din skummare så kan jag inte hjälpa dig eftersom jag inte känner till JAD. Om du bara får brunt vatten i koppen så skummar du vad man brukar kalla 'blött'. Det skall helst bara bli skum i koppen, inte bara svagt brunfärgat vatten. Kanske någon annan kan svara bättre som känner till JAD?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...