Gå till innehåll

Ska man använda filtervadd?


Fiffe

Rekommenderade inlägg

I nuläget använder jag havla den svarta filtersvamp som följde med mitt RSM130. Den plockar lite grövre partiklar.

Jag sköljer svampen lika ofta som jag byter vatten vilket är ca varannan vecka.

Kan detta ställa till med problem? Är rädd att det resulterar i mer nitrat i karet. Just nu ligger jag på 15.

O andra sidan så är det ju risk det samlas mat och annat organiskt material på bottnen i sumpen istället och där gör jag aldrig rent.

Så vad säger ni, ska man köra med eller utan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På mitt RSM130 kunde jag inte ha filtervadden, då sög pumparna mer vatten än vad som klarade av att rinna igenom, vilket resulterade i att det sprutade luftbubblor i massor ur pumparna så vadden får jag köra utan. Det kanske är dumt att köra utan? Den kanske går att halvera eller nåt...

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja makaronerna har jag också tagit bort, men kol kör jag fortfarande med.

Funderar på att lägga krossad LS under returpumparna och bredvid skummaren som extra biologiskt filter dock. Kanske kan det fånga lite bubblor också då jag har lite problem med "burstar" av microbubblor då och då.

Det fina vita filtret måste man rengöra/byta minst ett par/tre dagar i veckan för att det inte ska slamma igen och sumpen gå torr.

Det svarta grövre filtret har jag inte haft problem med, dock har jag halverat storleken på det så att det ska få plats i min media hylla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...