Gå till innehåll

Sjuk "gävskopa"


ninan

Rekommenderade inlägg

Hej,

vår Valenciennea strigata har nu matvägrat några dagar och den blir bara smalare och slöare. Den är också inte lika vitrosa i färgen utan lite gråare. Det ser också ut som den är lite mer rödögd än vanligt.

Jag gjorde idag ett delvattenbyte och när jag stängde av pumparna kom den fram så jag fick möjlighet att fota den. Tyvärr ser jag inga utvändiga fel på den så jag vet inte vad jag skall göra. När jag mäter vattenvärdena har vi lite högt Nitrat men inte oroande högt. Jagkör också med UV-C, phosphatremover och aktivt kol.

Har någon några tips till en som hittills inte haft några som helst problem med fiskarna sen jag startade nyår i år? Jag är ju nybörjare som sagt var....

post-3867-14468920320292_thumb.jpg

post-3867-14468920320491_thumb.jpg

post-3867-14468920320674_thumb.jpg

post-3867-14468920320874_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa fiskar är ofta inte så långlivade som akvariefisk. Om det beror på avsaknaden av småkryp i sanden som de silar eller något annat är svårt och säga, men de flesta svälter tyvärr långsamt till döds. Ett fåtal kan ta pellets eller frysfoder, men långt ifrån alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa fiskar är ofta inte så långlivade som akvariefisk. Om det beror på avsaknaden av småkryp i sanden som de silar eller något annat är svårt och säga, men de flesta svälter tyvärr långsamt till döds. Ett fåtal kan ta pellets eller frysfoder, men långt ifrån alla.

Vår har fram till för ca 3 dagar sedan både tagit pellets, flingor och verkligen glufsat i sig Nori. Den har också silat sanden som bara den precis när vi matat, glupskast av dem alla har den varit så det är därför som jag är så orolig. Något är klart fel och förändringen kom över en natt. Vi får väl se om den bättrar sig eller om det är kört.

Har ju haft sötvatten i åratal så jag vet ju hur det är med fiskdöd. Tycker det är fantastiskt att vi klarat de djur vi har hittills utan några problem, tom alla fem turbona vi skaffade från start lever. Håller i alla fall tummarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...