Gå till innehåll

Kh


twe141

Rekommenderade inlägg

Hej

har två frågor angående kh. Mitt kh är i PPM på testet hur kan man konvertera ? Jag har 230ppm på testet står 150 till190 är optimalt . Så om det är högt

så min andra fråga kalkvatten höjer det kh? Jag ersätter allt avdunstat med kalkvatten. Blev visst fler fyra frågor hur är det med strontium och magnesium påverkar det kh

må väl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligtvis ger din test utslag i ppm CaCO3 vilket då innebär att du skall dividera ditt resultat med ca 17,8 (om jag mins rätt på decimalen) vilket ger et KH på ca 13.

Ja kalkvattnet påverkar KH, speciellt om du har lite stenkoraller i karet. 13 i KH är ganska typiskt tror jag i kar med kalkvatten och dåligt med förbrukare. Jag ligger där bland annat.

Beror på vilka andra ämnen som ingår i de salter som utgör tillsatsen. Vad gäller strontium och magnesium så är nog det troligaste att utgångssalterna är strontiumsulfat/klorid och magnesiumsulfat/klorid och därför inte påverkar alkaliniteten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har 100 i HCO3 i kranvattnet här i Växjö nuförtiden.

Jag har möjlighet att låna hem en "proffs" Alkalinitetsmätare som mäter i CaCO3.

Hur förhåller sig HCO3 till KH???

Det ska bli kul att gämföra Saliferts KH med Alkalinitetsmätaren.

Resultat följer:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 i KH är ungefär lika med 21 ppm som HCO3. Detta innebär att ni har ca 4 i KH i Växjö - gör mig lite konfunderad. Har du sötvatten så ta KH någon dag efter vattenbytet. Det finns ett begrepp som heter hydroxidalkalinitet och det brukar slå igenom när reningsverken höjer pH med natriumhydroxid. Vad vi akvarister är intresserade är den alkalinitet som kommer från kolsyrans karbonatsystem. Tyvärr så skiljer sig ofta inte mätningarna på de olika alkaliniteterna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick mätvärdena av H&Hälsa precis efter sommaren.

Vårt kranvatten går numera igenom en rullstensås i Ljungbytrakten och är milsvid från det ytvatten vi tidigare tog från ytvattnet i Helgasjön.

Jag ska fråga Tekniska hur man buffrar vattnet.

Det höga HCO3 kan bero på att vattnet behöver gå i 6 mil långa ledningar innan det når Växjö.

En bieffekt det "nya" vattnet får att vi behöver lägga om PH-justeringen på Simhallen I Växjö från CO2 till delsvis Svavelsyra. Detta p.g.a av att vattnet blivit trögare.

En lustig parentes av det blev att alkaliniteten blevför låg och då funkar inte flockningsmedlet. Vi håller just nu på att kolla om bikarbonat eller minskad svavelsyra är billigast.

Ska redovisa lite testresultat i denna tråden både på nytt och gammalt salt o sött vatten.

Det vore ju mindre bra om man inte buffrar kranvattnet med kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...