Gå till innehåll

Nyborrat men är det fel?


jernis

Rekommenderade inlägg

Har ( igår ) borrat mitt akvarium i över delen av hörnet för att ha durso till avrinningen ner till sumpen.

Tanken är sedan att i sumpen ha 3 fack. 1:a facket där avrinningen landar är skummaren ( boubble magus nac3.5 ) sedan rinner vattnet igenom en bubbel fälla till fack nummer 2 där retur pumpen sitter.

På avrinningen ( innan 1:a facket ) så sitter en T-Koppling som gör att en mindre del av avrinningen går till 3:e facket som är ett Refugium, vattnet från refugiumet rinner ner till 2:a facket ( för åter pumpning tillbaka till huvud tanken. )

Hur som haver. min fråga gäller Dursun för avrinningen. Jag har borrat hålet för dursu ( 32 mm ) ca 3 cm från kanten av akvariet, och undrar om det var ett misstag från min sida, jag undrar om jag skulle ha borrat det längre ner?.

Sedan har jag inte borrat något hål för åter pumpningen från sumpen utan tänkte ha "slang" hängande över kanten.

Alla kommentarer / ide'er är välkomna.

mvh / Jernis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del brukar dra returen inne i ytavrinningsröret (just för att slippa rör/slang utanför karet).. 32mm är ju rätt stort och beroende på din returpump (flöde, och om du vågar.. ;-)) så kan du ju kanske tex ta ett 20mm rör som retur inne i 32mm-röret?

Problemet att 'bara' ha 1 hål för ytavrinning är att man inte har något akutrör utifall något sätter sig fast i primära ytavrinningsröret så det flödar över.

3cm från kanten är inom gränsen. Såvitt jag vet brukar man ha 3cm som tumregel som minsta avstånd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag borrade också ett 32 mm hål för avrinning till sumpen. Returen går via ett rör över kanten till tanken. Eftersom både avrinningen och returen är på samma ställe, la jag ett rör över ytan (syns inte) till andra gaveln på tanken så att den är så långt som möjligt ifrån avrinningen.

Vattnet går via en UVC till sumpen.

Efter retur pumpen ( 2400 l/t) satte jag en ventil för att ev kunna reglera flödet, men fann senare att jag har jämvikt mellan avrinningen och returen. Eftersom returen också går via en kylare och lång väg till andra sidan gaveln, blev det totala cirkulationen 1800 l/t.

Jag borrade också mitt hål FÖRE jag Gogglade...

Enl Pilkington:http://www.pilkington.com/resources/grundlaggandeomglas1.pdf

"Hål och utskärningar i glas

Avståndet från kant till hål med mindre än 50 mm

diameter ska vara minst 1,5 gånger glasets tjocklek,

och om glaset är 8 mm eller mer ska det vara

minst 2 gånger tjockleken."

Så med dina ca 3 cm tror jag du är på din säkra sida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror ju lite på. Jag förutsätter att det är överkanten på hålet som är 3 cm från överkanten av glaset. I så fall så kommer du att få lägst vattenyta på ca 3 cm under glaskanten om du använder en returpump som skapar jämnvikt mellan avflöde och tillflöde. Väljer du en med lägre kapacitet så får du lägre vattenyta. Fördelen med att borra längre ner är att man kan sätta ett stigarrör ovch på så sätt kunna reglera vilken vattenyta du vill ha.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Gjort en linkande lösning som "Richme" pratar om. Har Durson i en ytavrinnings box i högra hörnet. Sedan har jag returen över kar kanten direkt till vänster om ytavrinningsboxen som har ett PVC rör som går över hela baksidan från högra box hörnet till vänstra hörnet av tanken, med en massa små hål borrade i sig.

Dock var min mått bedömning var lite väl optimistiskt. det är 2 Cm det handlar om.

och vatten nivån är lite väl hög för att jag skall känna mig bekväm ( visst det är snyggt med vatten ca 5 mm från kar kanten men det finns inte så mycket marginal om något går snett..

Har denna tråd igång som behandlar fortsättningen av förvirringen =).

Tack för alla svar.

Mvh / Jernis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...