bobohardrock Postat 11 september 2010 Postat 11 september 2010 Tja. Undrar om någon vet exakt hur långt över vattenytan man ska ha mh-n. Har hört många olika teorier...Burken är ett 45cm högt korallakvarie med bla tri. maxima o div. Mh-lampan är 150W.mvh martin Citera
Andreas N Postat 11 september 2010 Postat 11 september 2010 Jag har fått höra iaf 20cm men jag har nog 25-30cm då jag har ganska stora kirurger som ibland plaskar en del. Det är ju inte bra om dom får vatten på sig men har du skydds glas på rampen/ för lampan så är ju den risken inte att ha i beaktande.en annan faktor är ju att sänker du rampen för tajt så kanske inte spridningen blir tillräcklig på ljuset. Citera
bobohardrock Postat 11 september 2010 Författare Postat 11 september 2010 Va bra....har hört att man kan bränna koraller osv om man har för nära men då borde 25 över ytan fungera? Citera
milk Postat 11 september 2010 Postat 11 september 2010 har nog min på 25 cm ovanför karet jag också, bra höjd både för korallerna och och man måste ner och fixa. dock har jag 400w dimbar och mitt akvarie är 65 högt. Citera
bobohardrock Postat 11 september 2010 Författare Postat 11 september 2010 tack så mycket, nu har jag en bra uppfattning hur den ska va. Kör vi på 25 cm över.... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.