Gå till innehåll

snigelproblem..


Cyruz

Rekommenderade inlägg

Halloj!

Jag var i torsdags och köpte ett antal sniglar (astrea är det väl antar jag) på triton, koppade in dem under ungefär 2 timmar innan jag släppte dem, men något verkar galet...

efter ca ett dygn hade de knappt flyttat sig, och klängde bara på varandra, jag lät det gå ett tag till, sedan flyttade jag några till stenar istället då jag tänkte att dom kanske hade problem att krypa i gruset eftersom det rör sig lite, då jag har ganska mycket cirkulation som flyttar gruset...

idag såg jag två stycken som låg uppochner i gruset, och skalen var tomma... misstänker att det är antingen min lilla rödbenade eremit eller mina gigantiska borstmaskar som givit sig på dem...

Men frågan är varför dom är så passiva, inte ens dom jag har flyttat till stenar rör sig märkvärt, någon har flyttat sig någon centimeter på ett dygn typ...

Vattenvärden:

PH 8,2-8,4 (red sea)

KH 6,2 (red sea) (håller på att höja det försiktigt med bikarbonat)

CA 400 (elos)

MG 1340 (red sea)

nitrat ej mätbart (sera...)

nitrit ej mätbart (macherey nagel)

fosfat ej mätbart (salifert)

salthalt 1,023 (instant ocean hydrometer)

Har ett tag haft problem med brunalger, men det verkar dock börja gå tillbaka nu..

gjorde ett 40% vattenbyte för drygt två veckor sedan samt ett 10% i onsdags. (reef crystals)

övriga invånare:

2 st. percula

1 st. bangai

1 st. eremit

Någon som har någon idé om vad som är fel? vet att sniglarna kan vara lite känsliga, men har koppat in på samma sätt tidigare utan problem...

Denna gång var det dock mindre sniglar än jag haft tidigare, är dom känsligare när dom är mindre??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

köpte 5 sniglar astrea eller va dom nu hette från triton lördagen den 11 september.

koppa in dom en dryg halvtimme...märkte också att dom inte rörde mycket på sig...efter några dygn såg jag dom upp & ner & putsräkan som va där & "putsa" stoppa ner handen & lade dom på rätt igen...efter några dygn till så va dom upp & ner igen & då tog jag upp dom...då hade den som en tunn brun "glas" hinna (har dom det normalt för att stänga ute djur som försöker äta dom?) lukta iallafall lite illa men drog nog in sig lite sakta när man rörda dom..lät det gå nån dag till innan jag fick slänga 3 st av 5...2 st kör riktigt sakta runt ännu..

har heller ingen aning vad felet kan vara...har andra som kör runt med bra fart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har förstått att snäckor är väldigt, väldigt känsliga. Jag har alltid koppat in dem i minst tre timmar. Men så vet man ju inte precis i vilket skick de är efter sin långa resa då man köper dem, så fast man gör sitt allt så kan de vara kört ändå. Annars ska de väl ha en himla lång livstid, tom tiotals år om jag inte försått helt fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...