j sjögren Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 (ändrat) Hallå alla glada.Jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig med en liten fråga.Jag har under 9 månader kört ett 105 liters kar men nu så har jag skaffat ett 200 liters kar. Det är nu 2 veckor sedan som jag fyllde karet och 1 vecka sedan jag stoppade i stenen. Det är samma sten som jag har kört i mitt gamla kar (ca 10-15kg) + ca 10 kg av ny sten. Jag har kollat alla värden och det är inget att klaga på. De koraller som var fastvuxna på den gamla stenen har överlevt och mina nya turbo sniglar som jag stoppade i karet i går ser ut att må bra. Skummaren har kommit igång bra och jag bara undrar lite när jag kan börja att flytta lite koraller från det gamla till det nya karet? Det är inte så roligt att ha ett kar utan invånare i men jag vill inte göra något dumt så om det är bättre att vänta innan jag tar över koraller och fisk så gör jag givetvis detta. Jag är tacksam för alla tips och råd.Jörgen Ändrat 12 september 2010 av j sjögren Citera
j sjögren Postat 12 september 2010 Författare Postat 12 september 2010 Skickar lite bilder på nya karet. Det kommer 1 st pump lite senare när jag har tömt det gamla karet (där av det hålet i bakrunden). Citera
knabbuziak Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Om värdena är ok så borde du väl kunna tillsätta vad du vill mer eller mindre, dock inte allt på samma gång. Avvakta gärna någon annans svar åxå, men jag läste en kortare debatt för ett tag sen där man diskuterade huruvida man kunde vänta FÖR länge med att tillsätta "belastning" av karet. Argumentet för att börja belasta karet direkt efter att nitritspiken lagt sig var att de bakterier som lever på nitratet behövde "matas" för att inte svälta. Citera
knabbuziak Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Förresten så är väl koraller enbart förbrukare av Nitrat och borde således inte belasta karet ytterligare... Eller? Citera
j sjögren Postat 12 september 2010 Författare Postat 12 september 2010 Jag har nyss koppat in mina clowner och det verkar trivar utmärkt. Jag skall låta dessa gå i karet några dagar innan jag flyttar några mer fiskar eller koraller. Citera
knabbuziak Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Kan nog vara sunt. Jag har själv aldrig startat helt från grunden, men hoppas du kommer lyckas bra! Citera
j sjögren Postat 12 september 2010 Författare Postat 12 september 2010 Det skall nog gå bra. Jag startade mitt förra kar helt från grunden och den uppstarten tog 2 månader innan jag stoppade i något levande (förutom sniglar). Eftersom jag använder min gamla sten så borde det inte vara några problem att köra på. Vis av skada så har jag även lärt mig att enbart använda osmos vatten. Citera
Lasse Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Mata bara försiktigt så kommer detta att fungeraMVH Lasse Citera
j sjögren Postat 14 september 2010 Författare Postat 14 september 2010 (ändrat) Tänkte visa lite bilder på invånare i karet. Tyvärr så är det ingen super kamera men en bålig bild är bättre än ingen bild. Ändrat 14 september 2010 av j sjögren Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.