Gå till innehåll

Uppgradering av kar betyder nya frågor!


j sjögren

Rekommenderade inlägg

Hallå alla glada.

Jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig med en liten fråga.Jag har under 9 månader kört ett 105 liters kar men nu så har jag skaffat ett 200 liters kar. Det är nu 2 veckor sedan som jag fyllde karet och 1 vecka sedan jag stoppade i stenen. Det är samma sten som jag har kört i mitt gamla kar (ca 10-15kg) + ca 10 kg av ny sten. Jag har kollat alla värden och det är inget att klaga på. De koraller som var fastvuxna på den gamla stenen har överlevt och mina nya turbo sniglar som jag stoppade i karet i går ser ut att må bra. Skummaren har kommit igång bra och jag bara undrar lite när jag kan börja att flytta lite koraller från det gamla till det nya karet? Det är inte så roligt att ha ett kar utan invånare i men jag vill inte göra något dumt så om det är bättre att vänta innan jag tar över koraller och fisk så gör jag givetvis detta. Jag är tacksam för alla tips och råd.

Jörgen

Ändrat av j sjögren
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om värdena är ok så borde du väl kunna tillsätta vad du vill mer eller mindre, dock inte allt på samma gång. Avvakta gärna någon annans svar åxå, men jag läste en kortare debatt för ett tag sen där man diskuterade huruvida man kunde vänta FÖR länge med att tillsätta "belastning" av karet. Argumentet för att börja belasta karet direkt efter att nitritspiken lagt sig var att de bakterier som lever på nitratet behövde "matas" för att inte svälta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall nog gå bra. Jag startade mitt förra kar helt från grunden och den uppstarten tog 2 månader innan jag stoppade i något levande (förutom sniglar). Eftersom jag använder min gamla sten så borde det inte vara några problem att köra på. Vis av skada så har jag även lärt mig att enbart använda osmos vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...