Gå till innehåll

Hur många pumpar?


Lill-Burt

Rekommenderade inlägg

funderar lite var & hur många pumpar jag måste ha i sumpen..har inte riktigt fattat var det måste sitta pumpar & hur mycket dom orkar med.

Har följande: 1x maxi jet 1000l/h i skummaren deltec mce 300

1x maxi jet 1000l/h som pumpar upp vattnet till karet

Har nu fått följande prylar som skall va i sumpen:

Prefilter: Den här (Skall den sitta före skummaren?eller skall den sitta på returpumpen upp till karet?ska ha biopellets & aktivt kol i den & skall man ha biopellets & aktivt kol direkt i uppstarten?)

18w uvc...ska man ha pumpen som pumpar upp till karet på slangen som går in via uvc & sen vidare upp till karet?orkar maxi jet med det?

säkert blåsta frågor men hoppas nån orkar hjälpa mig med dethär :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det filtret kommer med rostfria kopplingar, inget som ska ner i saltvatten.

We provides Stainless hose connector mount, lifetime with never leak (11/01/2010)

Du kan använda det till silikatfilter efter osmos tex.

Om du ska placera UVC't i sumpen så behöver du inte oroa dig allt för mycket då du lägger utloppet innan returpumpen och låter returen sköta transporten upp i karet igen.

Har du UVC't ovan karet så låter du pumpen ligga bak den levande stenen och sen utloppet i karet igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde den inte med rostfria kopplingar...fick i hårdplast men den ska nog inte va i vattnet i sumpen utan bredvid sumpen men jag vill ha den i sumpen med biopellets & aktivt kol i strumpa i dom 2 olika "våningarna"

men räcker cirkulationen från ytavrinningen ner till sumpen att röra om det tillräckligt innan vattnet sen rinner ut i sumpen --> skummaren

sen tar returpumpen vatten & skickar det genom uvc & vidare upp i karet igen..skulle det va en bra lösning?att de strömmar genom uvc hela tiden på returen fast uvc inte alltid är igång utan bara vid nya fiskar osv (följde inte med pump med uvc´t)därav använda returpumpen på 1000l/h via uvc´t på samma gång men pumpen kanske inte orkar det eller är det för strömt för uvc att hinna göra nån verkan?

ska man ha biopellets & aktivt kol vid uppstart...har haft levande sten nu i 2 veckor

har ett 100x40x40 kar ~160l & en sump på 40l

mvh Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...