Gå till innehåll

sps:problem


tony_rudeboy

Rekommenderade inlägg

Hej alla kunniga,,

Har fått lite problem med ett par av mina sps:er en av tre hysterixar har på tre fyra dagar (knytnävsstor) dött en två tredjedelar från botten och upp och en montipora digitata har precis börjat blekna på en av grenarna, samt en liten sps har hel dött, har dock tre andra hysterixar och calendrium mm mm, som mår bra. så de e knas på G.

Kollade lite värden och har tror jag på tok för högt kh, kan det stämma att det låg runt 10,5?,

Har jag förstått saken rätt att calcium tillförsel sänker kh?

Och måste man dra ut på det några dagar?

Har ju kh: buffert mm men det blir ju åt fel håll,,,,!?

Tacksam för svar för det har knakat i allt en längre period och trist när alla stora sps:er degenereras :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej jsg har sänkt salthalten lite sakta (kollade nu 1,023) för jag låg på 1.025 innan här men tyckte det kändes väl högt?, men det är kanske e lagom det??

har bara en sån simpel instant ocean hydrometer men inte "kalkyrerad" efter en refraktometer vad jag vet men har en annan gammal hydrometer jag brukar dubbel kolla lite med, men de är väl ingen garanti kanske,,,,.

Temperaturen har jag faktiskt skamligt nog ingen koll på,, har skött sig lite själv över sommaren här men är ju en helt annan temp inne nu iofs.

tackar ska kollas direkt på nå vis, lär nog leta i garaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalt på 1.022 är ju bara pytte lite under mot vad det optimala salt värdet rekomenderas (1.023) så det är inget du behöver tänka på. När sådant här händer så tycker jag du skall byta 30-40% vatten på en gång och 1 vecka senare samma mängd igen. Då det är svårt att veta exakt vilka ämnen som saknas så är det lättare och oftast billigare att byta vatten. Gör du inte detta så kommer mest troligt dina andra hysterix dö också.

Dessa problem brukar va annat än att Ca och mg ligger för lågt. Ja mkt för lågt kan orsaka problem men om du hade 400 vid senaste mätningen så betvivlar jag att det är detta som orsakar ditt problem.

Har du Kol filtrering föresten? Du kanske har på tok för höga gift värden i ditt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej jag har inget aktivt kol eller liknande .

Och har satt igång skummaren först för en vecka sedan också så kanske är lite skitigt i största allmänhet ,,

ökade för ca fyra månader sedan från 180-600+ca200 så har tagit det lugnt med vatten byten också då jag tänkte det var så mycket nytt vatten som blandades då.

så har nog bara bytt tre tunnor på ca 50l sen dess och har ganska stor förbrukning på diverse ämnen kan jag tro när det är smetat med koraller.

Ska göra ett ordentligt byte på vattnet och avvakta en stund få se om det fortsätter gå nerför.

Har kol hemma men aldrig kört med det förut så, men rekommenderar ni att jag hänger i en påse? trodde det mest var för klarheten av vattnet!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du kan ju ha din åsikt men jag håller inte med dig där bara.

Framför allt så tror jag inte att 1.022 i salt halt skulle vara orsaken till att korallerna dör. Snålar man med vatten byte/ spårämnes tillskott så kommer sådana här saker hända förr eller senare. Så när det väl händer så tycker jag att vattenbyte är det bästa sättet att få iordning på saker som kan va fel.

Pratade med dom på korallfisken i linköping om salt halt och de tyckte att 1.023 var optimalt för korall akvarier.

Deras ord och erfarenhet är för mig något jag kan lita på i denna fråga iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...