Gå till innehåll

euphyllia skelett


Fagerberg

Rekommenderade inlägg

har två stora euphyllior som verkligen slår ut ordentligt men skelettet växer inte på dem ? han jag köpte dem av för ett år sen hade fina vita skal som växte som bara den men nu står det still, kalcium och magnesium halterna är som dem ska tillochmed lite för mycket, vad är felet ? har mh lampor och blåljus till dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kh är nog det som jag ser som det mest kritiska av dom 3.

När jag kör med balling o doserpumpar så behöver jag mest ha koll på Kh dom andra värdena brukar automatiskt följa därefter.

En kh dipp kan dra igång allt möjligt elände som STN/RTN, så det är bra att ha koll på de.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kh är nog det som jag ser som det mest kritiska av dom 3.

När jag kör med balling o doserpumpar så behöver jag mest ha koll på Kh dom andra värdena brukar automatiskt följa därefter.

En kh dipp kan dra igång allt möjligt elände som STN/RTN, så det är bra att ha koll på de.

//NiXoN

är det sån kh + ph buffert man ska använda ? om man har bra ph nu är inte kh bra då eller det kan variera ändå ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du syftar till balling så nej det är inte ett kombipreparat.

Det finns flera texter/trådar om balling så det är bara att läsa på, balanserat/rent och mycke billigare än preparaten med fina etiketter.

Börja med att skaffa ett kh test och så läser du på lite om balling och hurvida det passar dig.

Har du ett kar på 400l så bör det vara rätt lämpligt och om du lyxar till det med doserpump så blir det väldigt smidigt.

Ta även och läs igenom saltvattenskemi för dummies, det är alldrig fel ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...