Gå till innehåll

Karantänskar och preventiv medicinering


jockeman

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag tänkte kolla hur vanligt det är med karantänsakvarium och preventiv medicinering!

Håller på att bygga upp ett större system där jag vill undvika att dra in nått skit i och kommer därför ha ett karantänsakvarium.

Finns det några/ någon här som medicinerar preventivt.

Självklart är ju en stor del att ha ett karantänskar att vänja de nya fiskarna vid vatten och mat, så de klarar konkurrensen i det större akvariet bättre.

Helst skulle man ha ett karantänsakvarium även till koraller, fast där kanske man klarar sig med ett preventivt bad!?

Ni som medicinerar preventivt, vad använder ni?

Huvudinriktningen med bestättning kommer att vara kejsare så jag har tänkt att använda Prazipro(eller liknande mot mask) och cupramin(koppar) som preventiv medicinering. Det verkar vara det de flesta använder med framgång på reefcentral

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag älskar tryggheten man får av ett karantänsystem, just nu är mitt nedplockat, men ska komma tillbaks större och bättre bara man får tid, kommer ha 3 olika 54L kar som är isolerade ifrån varandra. Enkla pumpar med skumgummifilter sköter cirkulation och filtrering (primärt biologisk). Har tänkt att ha olika belysning för de olika karen (70W MH, 36W lysrör, och några LED) för att hålla olika djur i dem.

Jag körde total karantänförning ett tag, men drog ner till preventiva bad för korallerna (3dubbel styrka och dubbel tid jämfört med instruktionerna) men det tråkiga är att baden inte kan ta allt, t.ex. kan glasrosor och andra trista saker lätt klara de baden.

Karantänförning är inte bara för att skydda dina gamla djur, utan även ge den nya innevånaren chansen att vänja sig till fångenskap, slippa kämpa för maten och eventuell mobbning, när den kanske inte är helt pigg efter import.

Karantänförning mindre än 3 veckor är inte helt meningsfullt då många parasiter har längre förökningstid än så och risken är stor att den inte visar sig på den tiden, men självklart, 1 vecka är bättre än ingen vecka, men man ska vara medveten om att det fortfarande rätt lätt kan slinka förbi både det ena och det andra. Som min levande sten som står i "karantän" sen 8månader, tog ett halvår för en glasros att bli stor och fin så jag fick syn på den, annars hade jag sannolikt fått den i karet, även om "karantänen" för LS:en för mig blivit oplanerat lång (I'm just a lazy bastard who won't settle) :D

Preventiva bad med diverse mediciner för fisk ger jag inte mycket för, de stressar fiskarna i onödan, har man bara tålamodet så visar sig det mesta innan man får det i huvudkaret.

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...