Gå till innehåll

Efterlysning: Artikel om mat


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag har försökt skumma igenom ett antal trådar här på forumet och bläddrat igenom artiklarna, men inte hittat nåt ännu som sammanställer det här med mat på ett bra sätt.

Finns det någon/några med god kunskap på området som kan sammanställa allt i en trevlig artikel där man presenterar:

Vad det finns för sorts mat att tillgå

Hur man kan göra egen mat

Förklarar alla begrepp (artemia, dust foder, mysis, pellets, spenat etc. etc.)

Hur mycket man ska mata

Automatiska foderautomater (aktiva och passiva)

Vilka djur som brukar föredra vilken föda (kanske inte varenda art då, men kanske de 20 vanligaste förekommande familjerna)

Det kan väl vara bra att inte bara koncentrera en sådan artikel till mat för fiskar utan kanske även för räkor, koraller, anemoner etc åxå...

Stora önskemål, det förstår jag, men det känns som att kunskapen finns, och nyligen gjordes en allmän efterfrågan på bra artiklar.

Alternativt kanske man skulle kunna göra ett antal sticky-trådar i denna avdelningen, men jag tror ändå att en stor sammanställd artikel skulle vara lättare att ta åt sig.

Om flera sitter inne på mycket kunskap men på få ämnen, så kan jag gärna ta på mig att sammanställa en artikel som ska försöka besvara alla de ovan ställda frågorna (och kanske även ett antal hittils ej ställda frågor).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja känner någon att de kan bidra så vore det mycket värt!

Själv är jag så konservativ så att fiskarna får mest mysis och även om jag förr drivit upp fiskar på denna högproteindiet med framgång så känns det lite enkelspårigt. Jag försökte med någon frysprodukt kallad Formula Two (Ocean Nutrition) för att dämpa det dåliga samvetet men det var som en frusen puré utan distinkta bitar som inga fiskar kan äta så det var bortkastade pengar.

Och torrfoder är jag lite skeptisk till - typ fiskmjöl och lite vetemjöl som högvärmeprocessats. Känns inte bättre än mysis... Men det kanske finns undantag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...