Gå till innehåll

I morgon så hämtar jag mitt RSM 250D


loopmannen

Rekommenderade inlägg

Nu är det äntligen dax att uppdatera sig lite. Jag har för närvarande ett RSM 130 men ska i morgon åka och hämta ett 250. Jag måste säga att jag har varit mycket nöjd med akvariet förutom skummaren som låter för mycket och skummar för dåligt. Ytterligare ett problem har varit att hålla nere temperaturen under sommaren. I sommaras förlorade jag några koraller och ett par blev lite krassliga. Bortsett från det så har allt fungerat klanderfritt och det har varit lätt att hålla acceptabla värden i akvariet.

Så jag håller mig till RSM och ger 250 en chans. Återkommer med hur det utvecklar sig och hur koraller och fiskar klarar överföringen så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är karet på plats!

En digital kylare är instalerad så värmen ska inte behöva bli några problem.

Pumpar och skummaren låter som de ska inget högre ljud, men tyvärr så låter fläkten lite för mycket. Någon som har någon bra lösning?

I morgon ska den nya stenen ned i vattnet ca 25kg, och när det är dax för dekoration så flyttar jag över de gamla stenarna har ca 27kg till i mitt gamla RSM.

Lite tufft bara att den står mot en otapetserad vägg, vi håller på och renoverar hemma så det blir knöligt när det blir dax för tapeter men det löser sig.

Bilder dyker upp lite senare när det börjar hända lite i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kikade runt på dina bilder, ditt kar ser riktigt fint ut. Vi brukar handla på Korallfisken i Linköping är det därifrån du hämtar dina invånare också?

Japp, köpte karet där med. Skönt att ha några erfarna att dryfta sina tankar med. Hittills har deras tips funkat klockrent.

Vi hade lite jobbigt med oljud från början men efter att vi bytt skimmer till en Euro reef nanoskimmer så är det mest plasket från vattnet som hörs.

Vi har kört utan kylare och har aldrig haft värmaren inkopplad så alla råkar inte ut för värmeproblem. Jag fick dock använda frysta petflaskor de dagar det var uppåt 30 grader i luften i somras. Inte så konstigt kanske. Vi klarade då att hålla värmen under 30 grader.

När det gäller fläktar tror jag du säkert kan hitta något på detta forum

http://www.reefsanctuary.com/forums/red-sea-max-owners-club/

Skall bli kul att följa ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att fläktarna har lugnat sig så jag tror inte att de blir något större problem. Var i Linköping och inhandlade lite turbosniglar i dag som nu betar i akvariet. Värdena ser bra ut men jag ska vänta några dagar till innan jag introducerar mina fiskar och koraller i det nya akvariet. Det känns lite spänt man vill ju inte att det ska hända något så man blir av med de invånare som man samlat på sig det sista året. Funderar på att göra det i två omgångar för säkerhets skull men jag vet inte riktigt hur jag ska göra har inte bestämt mig.... Dessa våndor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...