Gå till innehåll

Goda förutsättningar för mjukisar???


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag har sökt runt ett tag nu men inte hittat nåt bra svar på min fråga:

Jag har ett antal mjukkoraller i mitt kar men tycker inte att jag får den tillväxt jag vill och heller inte riktigt den färg och textur som andra verkar få till... Vad gör jag för fel/Vad har jag missat???

Mina koraller:

Tre olika sorters Sarcophyton

En Sinularia

En Rhodactis skivanemon

En Ricordea florida

Tre bitar av en och samma Clavularia Viridis

Tre olika sorters Zoanthus

plus lite andra skivanemoner och knappar

Har även en euphyllia som verkar må okej... men den är ju stenkorall, så den antar jag även kräver lite mer magnesium och calcium för att kunna bygga skelettet.

Jag ha i dagsläget belysning igång 12 timmar/dygn och moonlight 24/7. Belysningen består än så länge av 2x 70W MH men kommer snart kompletteras med ytterligare en 70W MH och 2x 30W T8.

Mina vattenvärden:

Nitrat: 1 ppm (Salifert)

Fosfat: 0,07 ppm (Salifert)

Calsium: 400 ppm (Red Sea)

Magnesium: 1170 ppm (Salifert)

KH: 9 (Tetra)

pH: 8,0 (Salifert)

Salthalt: 1.027 (refraktometer)

Temperatur: 26,5 (analog termometer)

Övriga förutsättningar:

2x 3000L/h bredstrålande streamers. Ingen streamer är riktad rakt mot någon korall, men min stora Sarcophytons polyper och hela Sinularian svajar i strömmarna.

Ett ytterfilter med tillkopplat UVC som flödar nån stans omkring 500L/h

Jag matar fiskarna med Formula One pellets

Jag har läst mig till att vissa koraller kan behöva mer än bara ljus för att växa och färga ut ordentligt, men gäller det för alla de koraller jag nämnt ovan?

Vilka foder/tillstatser kan jag prova om jag nu söker både tillväxt men framförallt utfärgning???

Fraggar jag lämnat till kompisar verkar se mycket bätre ut i deras kar, så man blir ju lite avis :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett bra tag hållt igen på matningen eftersom jag haft problem med högt Nitrat tidigare, men har nyligen börjat mata lite mer (eftersom allt stabiliserat sig på låga värden). Det kanske kan ge effekt även på korallerna då?

Jag har fortsatt leta runt lite och hittat Ocean Nutrition - Marine mix som (enligt dem själva) verkar vara ett bra allround-foder (för samtliga av mina fiskar, räkor samt både mjuka och hårda koraller). Någon som testat detta och sett vad det kan ge för effekt? Funderar på att gå över till detta foder så jag ger det en gång om dagen, och omkring 4 dagar i veckan kan fiskarna och räkorna få lite pellets åxå som komplement. Låter det som nån vettig plan? Hur mycket kan vara lagom att mata i så fall med den nya maten? En halv isbit om dagen?

Jag har för övrigt:

7 räkor

1 Wrasse (Gylta på svenska?)

2 Clowner

1 Frökenfisk

Karets volym är 180L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...