Gå till innehåll

Mörklägga akvariet?


milk

Rekommenderade inlägg

Har fått en del cyano främst på sanden, har läst att man kan mörklägga akvariet helt i 3 dagar. vilka koraller är ljuskänsliga?

har mest mjukkoraller men även gorgonia och några stenkoraller som caulastrea och symphyllia och turbinara?

kan man mörklägga en kortare tid och sedan kanske upprepa? eller är det ljust 3 dagar som gör att cyanon försvinner?

tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går väl ut på att man tar bort en av livskraven för cyanon (energikällan) under tillräcklig tid för att de ska tyna bort till en nivå som gör att de inte kan komma tillbaks direkt. Korallerna har sannolikt större buffert som gör att de klarar av en sån "svältperiod" bättre. Frågan är som sagt vilka koraller är så känsliga att de dör på 3 dagar utan ljus, jag tror att "alla" koraller som är friska klarar av det, men man får kanske vara lite försiktig med uppstarten igen så de inte bleks av för starkt ljus när de börjat ställa om sig till ljusbrist. Detta baserar jag mest på att koraller klarar av flera dagars resor i en liten påse i mörker när de transporteras in i landet och det jag läst av de människor som kört mörkermetoden mot cyano, själv har jag inte testat mer än eventuella koraller som legat i mörker i karantänen tillfälligt under några dagar, så det finns nog mer kompetenta personer att svara på det. Känner ju inte direkt att de koraller du har är nåt som känns som extremt ljuskrävande, och har ganska starka nattliga ätbeteenden som de kan få energi ifrån. Turbinarian kan jag inte säga nåt om dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört mörkläggning med varierande acron montin euphyllior hysterixar acanastreor, inga problem...

Och ja det måste vara minst 3 dagar på raken för att cyano skall ge sig, ljust emellan o du börjar om igen.

Jag har även en leucasternon som klarade de hela utan uv eller ozon och han hade inga prickar när jag lyfte mörkläggningen(ingen mat under tiden).

Det vanligaste felet man gör med mörkläggning är att man underskattar hur löjligt lite ljus är nog för cyano.

Som exempel kan nämnas att svarta sopsäckarx2 inte funkar i ett vanligt belyst rum.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror kanske på hur ljust det är i rummet. Testat 1 gång med mörkläggning, och som Nixon skriver är det något magiskt med 3 dygn. Hängde sopsäckar för sidorna och lade luckorna till bänken som ett lock över. Det jag kanske skulle ha tänkt på är att förbrukningen av balling minskar, så jag kanske skulle stängt av doserpumparna under tiden..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack för tipsen, ska man fortfarande köra med cirkulation?

har en annan tanke, har ju sjöhästar i detta akvarium och de behöver mat rätt ofta, vet att de kan klara 3 dagar men kanske inte är att rekomendera. kanske ska hålla dem i ett annat kar under tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...