Gå till innehåll

Robins Rev 720


Flurpen

Rekommenderade inlägg

Äntligen efter att länge hållit mig i kulisserna på guiden så slänger jag upp migsjälv på scen.

Mitt namn är Robin.

Jag har hållit på med saltvatten sedan augusti 09 men mest "på prov". Nu efter att ha flyttat i våras så har jag startat upp mitt tilltänkta projekt, ett 720liters ramakvarium som jag haft stående.

Ambitionen är att skapa ett minirev med stenkoraller, en anemon, räkor+lägre djur och såklart fiskar. Efter som jag tycker om variation så vill jag försöka göra det så artrikt som möjligt.

Akvariet är som nämnt ett 720liters med ram och aluminiumställning. Ställningen gjorde det krångligt att ha en ordentlig sump men efter en del planerande så bestämde jag mig för att ha 2 små kar och koppla ihop dem via PVCrör. Detta gav en sump på ca 160 liter.

Jag använder en överrinningsbox byggd av PVCrör som jag gjort själv, en tunzee överrinningsbox tar det som min egen inte klarar av.

Har följande teknisk utrustning till karet:

Deltec AP701 skummare

Deltec PF601 kalkreaktor (inte installerad än)

2x 250w E40 MH lampor, marinelux ballaster, lumenarc large reflektorer

Seio 2600

Seio 1500

Seio 1100

Resun wavemaker

Filter med biopellets

Laguna 6000 som returpump

Ska komplettera ovanstående med mer belysning + månljus samt ph styrning, doserpump och gastub till reaktorn.

Har även 2st uvc liggande, funderar på att koppla in ett och använda en vecka eller två efter varje nytillförsell av fisk.

Har haft akvariet igång med sten, vatten, värme och cirkulation sedan april. Stoppade i 10 turbosnäckor och 10 eremiter för ca en månad sedan.

För 2 veckor sedan stoppade jag äntligen ner de första fiskarna. Har sedan dess lagt till ytterligare tre, "in order of apparance":

2 Amphiron Ocellaris

1 filfisk, nu i efterhand osäker på exakt vilken sort.

1 Pterosynchiropus Splendidus

1 Odonus Niger

1 Ctenochaetus Strigosus

Alla verkar må bra förutom filfisken som jag hittade på ett av insugen till Seio 2600an igårkväll...fick bort fisken och den var vid liv, osäker på hur länge den setat där. Den simmade runt lite grann efter det, hoppas att den repar sig.

Kirurgen är fortfarande rätt skygg, har inte sett den äta än, den släpptes ner i måndags. Den kommer dock fram om den inte ser att man står och tittar.

Jag har ett problem som jag hoppas kunna lösa ikväll så att jag kan få allting att fungera som det ska, min hemmagjorda överrinning återstartar inte, vet inte vad som är fel då den fungerade häromdagen. Har byggt liknande Stigigemla's variant som jag såg i wrang's tråd med undantag för måtten samt att jag satt ett T-rör med luftintag istället för sista 90-böjen. Har även bara använt mig av långa böjjar då jag hoppas på att det ska ge ett bättre flöde. Den fungerar som den ska när jag startar den manuellt men den återstartar inte efter ett avbrott.

Min tanke är att det kanske kommer in luft någonstans där det inte ska göra det. Uppskattar all hjälp jag kan få med detta.

Avslutningsvis vill jag lyfta fram vilken betydelse saltvattensguiden har haft för mig i planerandet av mitt akvarium. Jag tror inte att många av oss skulle vara där vi är utan detta utomordentliga utbytet av värdefull information. Jag ser fram emot att kunna få hjälp av andra i mina svåra val som tveklöst lär komma framöver, samt att sedan kunna hjälpa andra med deras. Sälvklart ser jag även fram emot att kunna dela med mig av mitt verk med andra likasinnade.

Tack Saltvattensguiden! Låt föreställningen börja!

PS Bilder kommer förhoppningsvis ikväll, har inte hunnit ta några än, ska även göra några vattentester och lägga upp resultaten här. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha inte för höga förhoppningar bara :-) Jag är inte direkt någon mästerfotograf. Sedan misstänker jag att fiskarna inte tänker posera så mycket. Ska dock göra mitt bästa!

Sedan finns heller inga koraller att fota....om någon har sjysta "nybörjarfraggar" de vill bli av med så får ni gjärna skicka ett PM

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick till slut tid att lägga upp ett par bilder :-) Kirurgen är framme mycket mer nu, betar alger, ser sig omkring och är till synes polare med tryckaren.

Funderar på att tappa ur 2-300 liter vatten i tunnor och borra karet i ena kortsidan för att göra det enklare med avrinningen...den har strulat en hel del så jag vågar inte lite på den.

Ursäkta den dåliga bildkvaliteen...beror till stor del på den mänskliga faktorn :-)

post-4642-14468920565077_thumb.jpg

post-4642-14468920565278_thumb.jpg

post-4642-14468920565475_thumb.jpg

post-4642-14468920565669_thumb.jpg

post-4642-14468920565884_thumb.jpg

post-4642-14468920566094_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har gjort en del ändringar sen senast. Satt in 2 blåa ledstrips som månljus, funkar rätt bra.

Har äntligen fått ytavrinningen att fungera ordentligt, valde att sätta 2st 32mm genomföringar i sidan av karet. Nu ska jag bara få bort lite gurglande och sörplande i sumpen så kan jag ha allting igång konstant sen.

Nu till frågan...jag har noterat att min kirurg har betett sig konstigt de senaste dagarna. Häromdagen så såg det ut som att den höll på att få prick... Jag installerade då ett 25w UVC som jag har igång 24/7. Om det är prick, hur lång tid kan man räkna med att det tar innan fisken blir av med det? Har ett till uvc liggande som jag eventuellt installerar så snart jag får tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...