Gå till innehåll

Tips på hur man kan fånga fisk?


milk

Rekommenderade inlägg

Har en salarias som jag tänkte fånga upp men som alla säkert vet är de väldigt snabba så fort något inte känns bra. så tänkte höra om någon har något tips på hur man kan få upp dessa fiskar? skulle en fälla av något slag fungera tex.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror ju på vilka förutsättningar du har.. Har du stort/litet akvarium.. Mycket eller lite sten.. Har du inte mycket sten eller koraller är en idé att lyfta ut stenen.

Själv skulle jag fånga in en fisk för ett par månader sedan, testade först med en fiskfälla utan att lyckas.

Ändrade strategi till 2-3 timmars tålamod i akvariet med 4 olika hovar utplacerade. I slutändan var det lite "tur" att jag fick ta på fisken.. Mina fiskar har olika ställen som de alltid drar sig till eller simmar igenom. Jag "stängde" de vägar just denna fisken brukar ta med håvar.. Till slut var det lite "tur" då fisken flydde från håven i handen in genom ett stenpassage rakt ut in i en utplacerad håv.

Det är riktigt jobbigt om man har mycket sten m.a.o...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är ju den att jag har rätt mycket uppbyggd sten med koraller som bland annat håller fast dem (mjukkoraller) och sedan en del andra mer ömtåliga koraller. det bästa sättet jag kom fram till var att jaga honom under natten med ljuset släckt.

jag hade en ficklampa med starkt ljus som troligen bländade honom. men fick jaga honom en stund innan jag fick honom :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...