Gå till innehåll

Hur länge klarar jag mig utan ljus? Förslag på "återtåg"?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag har sen i onsdags kväll inte haft någon belysning till karet eftersom jag håller på å bygger ny och behövde delar från den befintliga. Jag hade tänkt att va färdig vid det här laget, men som vanligt går inte allt som jag tänkt mig. Jag hoppas ändå kunna få igång allt på söndag eftermiddag om jag inte stöter på fler missöden.

Jag har läst om cyanobekämpning med total mörkläggning en tid så jag antar att det inte är katastrofalt att jag inte har belysning på fyra dagar... Eller? I karet finns ett gäng mjukisar några skivanemoner och en liten euphyllia.

När jag sen kommer få igång belysningen så kommer jag ha bra mycket mer belysning än tidigare. Innan jag släckte ner hade jag 2x70W MH och när jag är färdig kommer jag ha 3x70W MH (varav de två yttersta tänds på samma kabel och den mittersta på en egen) + 2x30W T8 som går på en kabel. Antar att jag bör trappa upp belysningen lite för att inte chocka allt. Några förslag? När allt är igång som jag tänkt mig kommer jag ha en kurva som sträcker sig över 12 timmar (9-21) där jag kommer tända å släcka allt i etapper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har nån aning??? Jag kommer förhoppningsvis få igång ljuset i eftermiddag och tänkte köra på lite försiktigt till en början ändå. Trots att mina koraller börjar se fruktansvärt trötta ut (hoppas att de inte stryker med bara)!

Kommer väl börja med följande ungefärliga schema

Dag 1: 30% av totala slutgiltiga effektkonsumtionen/dygn (cirka 2500Wh)

Dag 2: 50%

Dag 3: 75%

Dag 4: 100%

Moonlights kommer få gå på fullt (konstant) från första början)

Låter det som att jag går för fort fram eller ska jag kanske göra det ännu snabbare?

Som sagt så kommer jag ha tillgång till nästan dubbla effekten mot vad jag hade innan jag släckte ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har till och med direktljus (jag vet att det inte ska ha det, men så låg inte solen när jag köpte karet, och nu är det lite svårt att flytta) nån timme på förmiddagen. Normalt brukar jag försöka dra ner persiennerna när jag är hemma, men antar att det inte spelar så jättestor roll eftersom ljuset faller in under tiden som jag har huvudbelysningen tänd...

Hursomhelst! Tack Lagge för infon! 15.00 var belysningen färdig och går nu fram till 21.00. Jag kommer trappa ner belysningen sista timmen. Imorgon så kommer karet få gå på ordinarie belysningsschema.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...