darkis Postat 17 oktober 2010 Postat 17 oktober 2010 (ändrat) Hej på er!Tänkte berätta att jag köpte en Optisk Refraktometer av märke V2 av tropicalmarinecentre.co.uk. Kostade 600 kronor på Akvarieleasing.Efter att legat i rumstemperatur i ett par dagar gjorde jag kalibreringen med några droppar osmosvatten.Jag måste säga att resultatet är rejält avvikande från min vipparmsmätare.Min vipparm har hela tiden visar runt 1,024 i salthalt medan refraktometern visade 1,028. Nu börjar en långsam process att ta ner salthalten så att den inte ligger i överkant.Med vänlig hälsning/Fredrik Ändrat 17 oktober 2010 av darkis Citera
Ragman Postat 17 oktober 2010 Postat 17 oktober 2010 beror nog på vilken vipparms refraktometer man köper. jag kollade med min red sea vipparms refraktometer som var hyffsat dyr med min inköpta refraktometer och dom visade samma. Citera
darkis Postat 17 oktober 2010 Författare Postat 17 oktober 2010 beror nog på vilken vipparms refraktometer man köper. jag kollade med min red sea vipparms refraktometer som var hyffsat dyr med min inköpta refraktometer och dom visade samma.Inser jag kanske var otydlig Jämförelsen är mellan en optisk mot en vanlig vipparm. uppdaterade rubriken lite. Citera
Claes_A Postat 17 oktober 2010 Postat 17 oktober 2010 Jag kalibrerade min gamla vipparmsmätare med en saltlösning och dess skala visade precis som din för låga värden. Vipparmsmätare borde nog bara användas med en standardlösning. Citera
Ragman Postat 17 oktober 2010 Postat 17 oktober 2010 Inser jag kanske var otydlig Jämförelsen är mellan en optisk mot en vanlig vipparm. uppdaterade rubriken lite.hehe givetvis så menade jag också en optisk refraktometer mot en vipparms . köpte på mig en på ebay som var billigare än min vipparm dom visar dock på samma salthalt Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.