Gå till innehåll

Mäta salthalt, Optisk refraktometer vs Vipparm


darkis

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Tänkte berätta att jag köpte en Optisk Refraktometer av märke V2 av tropicalmarinecentre.co.uk. Kostade 600 kronor på Akvarieleasing.

Efter att legat i rumstemperatur i ett par dagar gjorde jag kalibreringen med några droppar osmosvatten.

Jag måste säga att resultatet är rejält avvikande från min vipparmsmätare.

Min vipparm har hela tiden visar runt 1,024 i salthalt medan refraktometern visade 1,028.

Nu börjar en långsam process att ta ner salthalten så att den inte ligger i överkant.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Ändrat av darkis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror nog på vilken vipparms refraktometer man köper. jag kollade med min red sea vipparms refraktometer som var hyffsat dyr med min inköpta refraktometer och dom visade samma.

Inser jag kanske var otydlig :) Jämförelsen är mellan en optisk mot en vanlig vipparm. uppdaterade rubriken lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inser jag kanske var otydlig :) Jämförelsen är mellan en optisk mot en vanlig vipparm. uppdaterade rubriken lite.

hehe givetvis så menade jag också en optisk refraktometer mot en vipparms :). köpte på mig en på ebay som var billigare än min vipparm :)

dom visar dock på samma salthalt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...