Gå till innehåll

Tips var kan jag köpa cree 3w leeds !


saltishenke

Rekommenderade inlägg

XR-E var den förra generationen - det är den som jag byggt med. Nu gäller nog XP-G serien, dvs den är starkare än XR-E. Du vill ha den som sitter på "Star PCB".

Vill du ha kallvita LEDs eller någon färg på dem? T ex färgen Royal Blue?

LEDarna tillverkas på samma sätt men det är stor variation i resultatet. Så varje LED mäts individuellt för färg och ljusstyrka klassificeras in i olika grupper (binning). Dessa grupper har olika fantastifulla namn som du kan läsa mer om i denna pdf från Cree (gäller XP-G). XPGWHT-L1-0000-00H51 är t ex orderkoden för den ljusstarkaste kallvita XP-G-LEDen som därmed ingår i ljusstyrkegruppen R5 (130 lm vid 350 mA ström). Starkast är naturligtvis dyrast.

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du läser på lite så är fördelen med dom(royal blue) blåa dioderna att dom just träffar på 460nm som är pikken för klorofyll B.

Jag tror det är kombinationen som gör att det fungerar, men jag är nyfiken på att bara köra blåa i liten skala.

Vill du bara testa med 6st så finns det såna paket på rapidleds, jag skulle dock ta 12 packet istället. Då kan man testa o mixa lite vartefter om man känner för det.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Nixon jag har redan allt jag behöver plus lite till men jag vill mixtra lite med starka leds och då givetvis dom bästa där är har väll ett 50 tal olika diodrar från cree och luxion bland annat men vill blanda lite i ett testkar för att se tillväxt med olika kombos !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drivdon etc kommer såklart att påverka prestanda, tror rapidleds har andra drivdon till XP-G för max prestanda(1050mA) jämfört med XR-E(700mA).

Tydligen så skall luxeon vara hyfsat nära cree´s XR-E serie, jag har försökt hitta billiga luxeondioder i royal blue men det verkar vara svårt.

Lite roligt då det precis damp ner några XR-E WC dioder i brevinkastet, nu behöver jag dock fixa någon typ av kylning. Det roliga är att se hur otroligt små dom är i verkligheten, nästan så man skulle vilja dra igång ett nano bara för att testa.

Nu skall jag prova odla lite macroalger med som dioder jag skaffat hittils.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kallvita LED enbart gör att karet ser ut som... ja... en gul onämnbar vätska ;) Jag har kört med 2 Cree XP-G och 3 Royal blue över mitt pico-kar och jag måste dimra ner de kallvita rätt mycket för att det ska se snyggt ut... Är det bara en fraggtank eller liknande funkar kallvita enbart bra för korallerna, men räkna inte med fina färger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror mig ha läst att man skall köra minst 2 blåa per XP-G medans bara XR-E går att köra 50/50. Det är dock var och ens personliga preferens som styr i slutändan, kolla månadens kar på RC den drivs med LED och ägaren gillar gul vätska;)

http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/68-tank-of-the-month

Han har dragit ner på det blåa rätt ordentligt, vilket jag inte finner så tilltalande.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...