pkjell Postat 17 december 2004 Postat 17 december 2004 jag är ny inom saltvattensakvariehobbyn och undrar om det finns någon nybörjarguide eller liknande för jag har så mycket fråger att det skulle ta en timme eller två att skriva alla ...tips på nätsider eller böcker vad som hälst...mvh Kjell Citera
Martin_P Postat 17 december 2004 Postat 17 december 2004 kjell, läs på första sidan, till vänster finns en länkradDär finner du lite basic hur man startar upp, jag läste det. visst jag känner att det saknas en del (jag är långt från kunna allt), men det är en början iallafall.Sen att prata med redan inbitna saltvattensakvarister, göra hembesök (tack aquamax o maresboy) ger väldigt mkt också! Citera
pkjell Postat 3 januari 2005 Författare Postat 3 januari 2005 ja, nu har det läst på och jag börjar väl förstå ( tror jag . ) men jag undrar vad osmos är förnågot och om man som jag just nu bara vill ha en drakfisk i ett 300-400l kar behöver jag då mh eller räcker det med vanliga lysrör och sump är det nödvändigt... Citera
adddo Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Sump är inte nödvändigt, men kan vara bra om man vill slippa ha tekniken i karet och så ökar det ju vattenvolymen. Men som sagt inget nödvändigt.Vill du bara ha en Drakfisk så behöver du inte MH.Osmos, är ett ...filter, som renar ditt kranvatten från allt möjligt som man inte vill ha i karet.Välkommen till hobbyn. Citera
pkjell Postat 4 januari 2005 Författare Postat 4 januari 2005 kan man mata drakfisk med räker och fisk som man fångar i svenska hav... Citera
adddo Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 Japp, men man kan ju försöka variera kosten lite så det inte bara blir kokta räkor. Citera
the rookie Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Ljuset är väl i princip aldrig till för fisken ...utan allt annat ...samt LS (levande sten) behöver heller inget direkt starkt ljus ...det fungerar med vanliga lysrör ...lyset är till för, koraller, anemoner osv ...Lycka till Peter Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.