Spindelmannen Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Det ser ut som om det har kommit "rost" på mina röda kalk alger...Vad kan det vara...??Jag startade karet i måndags 25/10, på stenen satt det röda kalkalger, som nu börjar ändra färg.... Citera
Ted-m Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Det har jag aldrig sett förut.Ifall mina kalkalger får för lite ljus vid ommöblering eller så brukar den mer bli rosa men inte den färgen.Hoppas någon annan vet.:MVH.Ted Citera
petrol Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Kan det vara så att de mörkröda är slemalger och där sitter oranga svampar under?Svampar blir gärna kvävda av slemalger och nu får de bättre livsbetingelser?Om du känner på kalkalgerna(de rosa) så ska de vara hårda. De mörkröda: Är de mjuka eller hårda?Är de mjuka så försök få bort så mycket som möjligt från stenen (akta så att svamparna inte trillar av om det nu är svampar). Citera
Spindelmannen Postat 28 oktober 2010 Författare Postat 28 oktober 2010 Både det mörkröda och det rosa är hårt.... Jag har inte haft tänt hela dagarna, kan det påverka...??Petter du kan ju ta dig en titt, när du hämtar krabban, för den ville du väl ha....?? Citera
Spindelmannen Postat 28 oktober 2010 Författare Postat 28 oktober 2010 Jag har test att ha lyset tänt längre och kolla resultatet.... Detta har hänt bara under dagen.... Citera
Spindelmannen Postat 28 oktober 2010 Författare Postat 28 oktober 2010 Detta bara under dagen.... Citera
petrol Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Jag hämtar gärna krabban, verkar det oranga sitta över eller under det mörkröda?Verkar vara väldigt fin sten, var köpte du den? Citera
Amanite Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Får också sporadiska mängder av dessa brandgula (alger?) när jag skrapar på min ls. Är också intresserad av vad det kan vara. Citera
xedar Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 CLOD kanske?rätt ovanligt, har själv aldrig sätt det.hitta en tråd, http://www.canreef.com/vbulletin/showthread.php?t=42358googla "Coralline Lethal Orange Disease" Citera
Spindelmannen Postat 29 oktober 2010 Författare Postat 29 oktober 2010 Stenen är köpt på Kristianstd Zoologiska... Jag kan ringa dig Petter, om nu Danny ger mig ditt nummer, angående din krabba....Nu har dom börjat bli lite gröna/vita, det går snabbt i mitt kar.... Jag är annars mycket nöjd med stenen, förutom den långa "masken" jag har i stenen... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.