Gå till innehåll

Märkligt skummarkrångel


Bygert

Rekommenderade inlägg

Jag har en Prizm 400 skummare (eller två faktiskt, den ena tuffar på) som alltid gjort vad den skall utan problem. Nu har den börjat krångla och jag förstår inte vad som händer. Luften stoppas efter ett tag genom att det sitter skräp i luftslangen, det trycks alltså upp algtussar och likande i slangen där det sugs ner luft, fel håll alltså. Någon som kan förklara hur det går till egentligen?

Eftersom skummaren inte går som den skall så blir det alger och mer skräp som kan sätta igen insuget och så blir det mer strul efterhand. Just nu går skummaren med fullt öppen ventil och skummar knappt alls, i ursprungskick skulle det vräka koppen full på nolltid med den inställningen. Det är alltså troligen nåt fel men jag vet inte vad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenflödet verkar väl rätt ok men jag skall väl inte säga att det är omöjligt att den snurrar åt fel håll. Resultatet av att några gånger dra ur och vända kontakten blev en viss förbättring men långt ifrån bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väl själva... tänkte jag och började plocka skummaren i bitar för att hitta problemet. Och jo då, lite skräp fanns det i impellern men det var nog inte det som var det egentliga problemet. Det som ställde till det var att det fastnat en algtuss i vridventilen för att justera flödet som alltså ströp även om ventilen stod fullt öppen. Röret var igenalgat så det gick inte att se problemet utifrån, jag märkte det när jag skulle spola rent röret. Ventilen gick att bryta ut med en skruvmejsel och efter rensning verkar det nu vara fart på grejorna igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...