Gå till innehåll

Adapter mellan Eheim och AquaBee


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag har bytt ner mig från en AquaBee UP3000 till en Eheim 1250. Jag vill behålla utloppet från AquaBee'n då det sitter en del utrustning limmat på det. Så vad jag behöver är en övergång från Eheimens lilla invändiga gänga i pumphuset, på cirka 16mm, till utvändiga gängan på utloppskopplingen från Aquabeen som har en diameter på cirka 22mm. Jag har bifogat en bild på hur den bör ser ut ungefär.

Var hittar jag såna? Har letat runt bland diverse VVS-butiker som alla har vidarebefodrat mig till akvariebutiker eftersom deras sortiment består av mässing. Akvariebutikerna har i sin tur vidarebefodrat mig till VVS-butikerna. Än har jag inte hittat nåt i webshoparna heller...

Förslag på alternativ lösning mottages gärna!

post-5077-14468920659469_thumb.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen för tipset Jimmy, men jag har varit där... De hade inget. Jag frågade även efter en sån del du nämner för att då kapa bort kopplingen från det rör jag har och istället limma på den nya kopplingen. Fick till svar att om man ska ha Eheim är det slangar som gäller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen för tipset Jimmy, men jag har varit där... De hade inget. Jag frågade även efter en sån del du nämner för att då kapa bort kopplingen från det rör jag har och istället limma på den nya kopplingen. Fick till svar att om man ska ha Eheim är det slangar som gäller...

haha skitsnack jag köpte ju en sån rörkoppling där för 1 månad sen. funkade utmärkt att limma på ett rör på ska se om jag har biten kvar än då jag sålde pumpen, kostade 57 kr tror jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uh... Edit knappen? Hur som helst.

Du söker gängade pv-c delar, och det borde alla VVS'are kunna ta hem. Om de sen vill är ju en annan sak. Lämpligtvis snackar du med en VVS'are och får reda på vilka gängor det är som är aktuella i alla fall, sen är det en skitsak att beställa om nu inte han vill ta hem en åt dig. VVS'aren är om du inte känner dig säker på vilken gänga det är, det är nära nog alltid någon märklig tum-gänga, som åtminstonde inte jag lyckats lära mig mäta mig till på ett tillförlitligt sätt.

Dahl's har löst det åt mig tidigare, dock vägrar de ha med "privatpersoner" att göra här i stan, annars är det tyska webshoppar som brukar vara svaret när man behöver udda plast annars.

Så buden är många. Lycka till.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...