Gå till innehåll

T5 blått


StatusQ

Rekommenderade inlägg

Jag funderar lite på ljuset i burken, men är inte så insatt, har just nu två T5 54w ett blått och ett vitt på 240 liter.

Jag funderar på att skaffa ytterligare två men funderar lite på balansen mellan blått och vitt, är det optimalt med 50-50 eller kan man köra enbart blått, eller fungerar det med tex 1 vitt 3 blåa osv?

Just nu har jag förövrigt bara mjukisar och några fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För din eller koraller och fiskarnas skull?

Koraller och fiskar, vad mår de bäst av, alltså kombinationen blått med vitt eller endast det ena eller det andra.

Det ljuset vi har i våra akvarier är ju oftast för våra egna ögons skull, för att man gillar "sjukhusblått" eller naturligt solljus.

Med ljuset så menar du färgen på ljuset? För ljuset i sig är ju ett måste för att koraller ska överleva..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller och fiskar, vad mår de bäst av, alltså kombinationen blått med vitt eller endast det ena eller det andra.

Eftersom fiskar lever på en rätt så stor variation av djup och mycket av rött, gult och grönt filtreras bort på rätt så grunt vatten så tror jag inte de mår sämre av att du kör övervägande blått ljus tex.

Sen om det är snyggt och/eller naturligt tror jag mest är en smaksak.

Med ljuset så menar du färgen på ljuset? För ljuset i sig är ju ett måste för att koraller ska överleva..

Just det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ålrajt... enligt nån handlare så får korallerna för mycket näring via enbart blått ljus och blir brunaktiga, men du får inte samma lyster med endast vitt ljus. Jag vet inte vad som stämmer och vad som är sant och jag är extremt extremt källkritisk när det kommer till nästan allt jag hör inom akvarievärlden efter som det florerar så extremt mycket myter och hittepå..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...