Gå till innehåll

ny inom salvatten..


Azlan

Rekommenderade inlägg

Hej, jag är ny inom saltvattenvärlden men tänkte nu starta mitt första kar .. de blev lite större än väntat då ja hittade ett för ett bra pris, så de blev ett på ca700 liter. dock så har ja några frågor och man känner sig helt förvirrad när man läser om allt vad saltvatten heter..

* sumpen är på 200 liter, vill få lite tips på hur man kan inreda sin sump på bästa lättaste sätt, den har även ett "extra" fack och vad har man detta till?

*sumpen är i ett skåp under själva akvariet, finns det några speciella mått som utrymmet utöver sumpen behöver för att kunna dra alla rör på ett bra sätt? (de känns trångt.)

(fler frågor kommer inom kort)31820833.jpg

mvh viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Extra facket ser ut att vara av typen fullhöjd, och då oftast använt som tank till vattenpåfyllningen. Automatisk påfyllning för att slippa blaska vatten själv när avdunstningen sänker vattennivån.

Oftast säger jag, eftersom det händer att man ställer kalkreaktor/mixer, skummare, UV-C och annan utrustning som inte måste stå i vatten i en torr-sump, dels för att ett eventuellt läckage inte ska innebära att man får en vattenskada, och så att inte pumparna till den utrustningen står i sumpens vatten, så de avger lite mindre av sin värme till vattnet...

Det finns inga speciella mått, man brukar säga att minimum är så att man kan lyfta av, och få ut skummarkoppen. Själv vill jag gärna ha så jag kan lyfta skummaren in och ut utan att behöva riva hela systemet, då den kommer behöva rengöras ibland. Eftersom min skummarkopp är högre än skummaren är bred, så är det inte ett problem, men i alla fall... Det ser trångt ut i ditt fall, det håller jag med om.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft lite tankar på att bygga en ny sump för känner att denna är så onödigt stor för denna bänk.. Och om det faller mellan bygga ny sump och ny bänk så hamnar nog sumpen som det lättare alternativet..

Om det nu skulle bli så hur stor sump skulle ni rekommendera att ha till ett akvarium på ca 700 liter??

Har någon nått tips på någon bra skummare då jag tänka införskaffa mig en inom kort..

MvH Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderad storlek på sump.. Så stor som möjligt. Dels gör den ökade vattenmängden sitt, men det är även enklare att få plats med all utrustning man vill ha, osv. Jag hade nog skurit ned den du har får att få en lägre bara. Exakt hur mycket lägre beror ju på vilken skummare du fastnar för, då den sannolikt är den enskilt största enheten som ska i och ur sumpen.

Jag gillar min Turboflotor 5000 Shorty Compact. Knappast ljudlös, men den gör jobbet, och eftersom den är min första pumpdrivna skummare kan jag inte svara på hur den står sig i ljudnivå med alternativen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första vill jag be om ursäkt för min dåliga målning men hoppas ni fattar lite vad jag menar..

Nr 1 är två stycket stag som sitter där över och gör att jag inte kan sänka ner sumpen mer.. Men då undrar jag om det skulle va möjligt att göra en sump som ser ut som det jag målat om ni ser det.. Men den går över dom stagen så jag kan få ner den till golvet.. Och om plexiglas funkar till sump.. Hur tjockt skall det va isf??

MvH Viktor

31823037.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...