Gå till innehåll

returpump


ralle1424

Rekommenderade inlägg

Då kanske jag kan få lägga till en tilläggsfråga...

Jag har sett att flera låter returpumpen gå tillbaka via avrinningshålet, andra över kanten av akvariet. Vad jag inte riktigt hänger med på är hur de får "ut vattnet" från returpumpsslangen till själva akvariet på ett bra sätt.

Låter de slangen komma upp i avrinningshålet, över kammen, och sen ner i själva akvariet?

Sen har de borrat hål i slaggen där vattnet kan "sippra" ut, eller placerar man någon sorts cirkulationshuvud där?

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bild säger mer än tusen ord..

http://www.melevsreef.com/plumbing/refugium.gif

Angående att borra små hål i returröret är för att förhindra häverteffekt och således översvämmning när pumpen stängs av (strömavbrott eller liknande), borrar man hålet precis under vattenytan börjar röret suga luft ganska omgående och häverten bryts.

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack. Om jag vill ha ett akvarium som har ett avkillt område i ena hörnet där ytavrinningen är, ett hål i botten för att få ner det i sumpen. Ett till hål för att få upp det igen, i samma avskilda hörn, hur får jag snyggt ut detta retur hörn tillbaka i karet?

Bör man ha ett hål i skiljeväggen där returen kommer tillbaka från ytavrinnginsområdet, eller ska man lägga en slang över kanten? Det kan väl inte bli snyggt, och lär förstöra för ytavrinningen också väl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man använder inte plastslang till saltvatten i normala fall då den hårdnar och börjar släppa. Om det verkligen behövs så kör man med silikon vilket är så dyrt att dom flesta undviker de.

Normalt är att man kör hårda PVC-rör, 2-3st 90 graders böjjar o så kommer man över kanten på kammaren lite snyggt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föreslår att du gör två hål i avrinningskammaren, om ett av dom skulle sättas igen av någon anledning, då sover du lugnare på natten =)..

Angående returröret så kan man göra Nixon skriver, använda pvcrör så kommer man över kanten snyggt, det finns många varianter hur man drar returen. Kanske du kan dra den i avrinningskammaren också tillsammans med dom andra rören?

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...