Gå till innehåll

Anses räkor vara belastande för ett akvarie?


darkis

Rekommenderade inlägg

Som jag förstått det så är den belastningen rätt så obetydlig jämfört med fiskar som har ett större energiupptag och då kräver med i föda och även producerar mer restprodukter än räkor.

Visst, det finns ju väldigt små fiskar på 2-3cm som säkert också är rätt så obetydliga i jämförelse med lite större kirurger eller kejsare tex, men de är iofs inte så vanligt förekommande.

Kör på! Skaffa ett par-tre räkor tycker jag. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller belastning är det biomassan (=vikten) man ska räkna när det gäller fisk och antagligen när det gäller räkor också, inte antalet eller längden. Det går nog ganska många räkor även på en mindre fisk.

Eftersom många räkor lever av "rester" från fiskarnas mat tror jag att de gör betydligt mer nytta än att belasta akvariet. Det finns även små trevliga krabbor såsom Pom-pom-krabban (Lybia tesselata) som passar bra i mindre akvarier. Sök även efter de mindre Stenopus-arter som har börjat dyka upp i butikerna, vissa blir endast några centimeter.

:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...