Gå till innehåll

Vad ska jag göra med min "vissna" Sarcophyton?


Licke

Rekommenderade inlägg

Hej.

I fredags satte jag in levande sten i mitt nystartade akvarium, läs mer här, på en av de levande stenarna sitter en halvstor Sarcopython:

post-4041-14468920758273_thumb.jpg

Man kan ana att det är ett "veck" på stammen, förmodligen orsakat under transporten. Den viker sig där om den inte stöttas. Jag har försökt vinkla om stenen den står på för att den ska resa sig men det har inte lyckats, nu har jag som ni ser lagt en sytråd runt den och försiktigt sträckt upp den. Detta har gjort att den skickar ut mer polyper än tidigare, så det ser ut som ett steg i rätt riktning.

Är detta rätt åtgärd? Eller vad borde jag göra?

Vattenvärden:

No3 = 0

Ca = 2,52 meq/l (7 °dH)

MG = 1200 ppm/l

Salt = 1,025

Mvh Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du dom är super tåliga.Jag skulle och har klippt min där den vek sig.Växte upp en ny där jag klippte den och den övre delen satt jag mellan 2 stenar som den växte fast i sedan.

Men tänk på att den kanske inte slår ut polyperna samma dag du lekt kirurg med den utan det kan ta en dag max två.

Är den för stor dela den fler gånger.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ibland kan de vissna till lite, speciellt när man hållt på med dem eller om de varit ovanför vatten. själva kroppen innehåller ens tor del vatten och när jag tog ur mig för att sedan sätta dit den igen vissnade den ner totalt, tog någon dag innan den hade dragit åt sig allt vatten igen för att sedan stå rakt upp. ha lite tålamod eller dela den som ted föreslog om du tycker den är för lång :-) men de är som sagt väldig tåliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...