Gå till innehåll

Hjälp mitt akvarium håller på dö


Mickss

Rekommenderade inlägg

Hej

Under senaste dagarna har fiskarna dött en efter en. Samtliga har man sett att dem fått någon vit skiftning på ögonen som en hinna. Sen har dem blivit slöa och chippat efter luft. Har mätt akvarie värden och va jag kan se så verkar jag ha ett ganska högt nitrat värde. Har idag gjort ganska stora vatten byten samt riktat pumpen mot ytan. Vad har hänt? och vad kan jag göra ? -sjuk-

Akvariet 250+100sump

uvc

skummare deltec 500

pump koralia 4

Mvh Micke och Malin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sådana här lägen är det svåra att försöka avgöra om orsaken primärt är av vattenkemisk eller biologisk natur - och för att komplicera det hela så brukar det ofta dessutom vara en kombination av miljö och sjukdomsalstrande organismer som ställer till det. Som en tummregel kan man ha att om dödsfallen kommer fort och oväntat (fort i detta fall är timmar eller någon/några dagar) så skall man leta efter miljömässiga faktorer och drabbar det först någon fisk och sedan fler och fler i en allt snabbare takt så skall man koncentrera sig på mikroorganismer.

Vattenbyten och ökad syresättning är dock inget felaktigt handlingsätt oavsett vad som är orsaken.

Kom gärna med några grundfakta om ändringar under den senaste tiden, ny inredning, nya tekniska apparater eller nya fiskar. Lite grundfakta om akvariet också kan vara bra, hur gammalt, använder du RO vatten eller kranvatten, hur ofta vattenbyte och så vidare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra stöd har nu bytt vatten massor av gånger samt luftat så gott det går hoppas det går vägen.

lite grund fakta akvariet har vart i gång i ca 1 år och jag har bytt 10 l vatten varje vecka. Sen har jag kört osmos vatten nästan varje gång. Har sett att jag fått lite grön mossa i akvariet samt lite glas rosor men det kan väl inte vart det som gjort det hela.

Men om det är en sjukdom smittas även ls samt finns det nått annat jag kan göra ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför jag frågade om RO-vatten var att jag ville utesluta kopparförgiftning. Det är normalt ett tillstånd som ger konstiga symptom och brukar vara orsaken när symptomen spretar åt alla håll. Är alla fiskarna döda nu?

Gör några kraftiga vattenbyte och låt karet stå fisktomt några veckor - en månad om alla fiskarna har stryket med. Är det någon överlevare så låt den vara kvar men avvakta någon månad med ny fisk. Lägre djur (inklusive koraller) kan du troligtvis utan fara öka på under "karantänen". Lever dina snäckor och eremiter (om du hade några) ?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tre fiskar kvar i livet 2 clowner som vart med ända sen starten samt en gul kirurg och dem ser bra ut har inte tappat färg eller fått den vita hinnan på ögonen. ja mina alg snäckor är kvar samt min hummer. Ska forsätta idag och göra några vatten byten till men nu är mitt osmos vatten slut så får köra kranvatten går det bra eller blir det tokit då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett sådant här läge gäller det att avgöra om ett kraftigt vattenbyte kommer vara mer till fördel än vad nackdelen av att ta kranvatten är. Du bor i Stockholm och har kommunalt vatten (och inte i någon nybyggd eller nyrenoverad lägenhet (kopparfaran igen)) så skulle jag i ditt fall fördra att göra stora vattenbyten den närmaste tiden. Ta kallvatten och låt det spola minst 5 minuter. Blanda till i dina hinkar och låt ett pumphuvud cirkulera vattnet ett tag. Låt vattnet tempereras och byt sen. Ett bra tips är att efter man bytt vatten så blandar man till det nya bytet som man tänker göra nästa dag.

Att snäckor och hummer överlevt tyder på att det inte åtminstone är koppar inblandat. Efter du fått kontroll över systemet så återgår du till tidigare skötselplan, möjligtvis byt 25 - 40 liter i veckan i stället. tillför inte mer fisk på åtminstone 3 veckor efter du tycker dig ha kontroll över händelseförloppet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...