jizeta Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 Köpte en fungia för en dryg vecka sen och nu har den börjat vitna runt kanterna. Hade en tidigare som gjorde likadant och till slut var det nästan inget kvar av den och då släppte den och försvann. Mina värden är: Temp: 27 graderKH: 10,5 (Salifert)Mg: 1230 (Salifert)Nitrat: ca. 50 (Salifert)Ca: 400 (Salifert)PH: 8,5 (Red Sea)Nitrit: <0,05 (Red Sea)Ammonia: 0,25 (Red Sea)Har dock gjort två vattenbyten sen dessa för att få ner nitraten men inte hunnit göra nya tester...Har ett RSM130 med originalbelysning och fungian huserar på botten... Citera
Rasken Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 stämmer Ammonia värdet?? Då är inte biologin riktigt bra än och du bör avstå från djurinköp en tid tills Ammonia + nitrit är nollade Citera
san_miguel Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 Av mina erfarenheter med Red seas tester så visar den alltid lite nitrit jag hade så när jag skulle starta upp och sen köpte jag Saliferts test och de viasde noll.Mvh Mikael Citera
koaala Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 Samma här, mitt read sea nitrit visar jämt 0,1, är kanska säkert 0. Att vara 0 på detta ska vattnet i röret vara grön, med 0,1 blå. Om man tittar rakt nere på provrör (rekomenderat) är färgen blå, men sidan är det absolute grön. Citera
NiXoN Postat 7 december 2010 Postat 7 december 2010 Hur ser det ut med saliniteten samt fosfat?Ta det lugnt med fungian o kassera den inte direkt o den dör, dom kan komma tillbaka ibland om värdena är rimliga. Lite mat kan hjälpa fungior om dom har taskigt med ljus men nu är det nog inte bara de som är fel misstänker jag...//NiXoN Citera
jizeta Postat 7 december 2010 Författare Postat 7 december 2010 Saliniteten ligger på 1,024...däremot har jag inte kunnat testa fosfaten, men kör med biopellets som ska ta bort fosfat och nitrater... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.